
Kommende containerskibe skal ikke bare sejle på strøm – de skal også sejle helt uden besætning. Det er DB Schenker og Kongsberg Maritime, som står bag fuldskala simulering af skibet, der i første omgang skal sejle mellem de norske havne; havnen i Ikornnes og havnen i Ålesund.
Fartøjet er 50 meter langt, kan bære en last på 300 tons og er designet til formålet med autonom drift og nul emissioner. Målet er, at fartøjet skal sejle uden besætning, men overvåges af Massterlys Remote Operation Center (ROC), som er bemandet af certificerede navigatører og flådeingeniører.
Det skal sejle på en kort rute på, 23 sømil (43 km), men ved at få adgang til Ålesund har man en havn, der besejler en række store havne i Europa. Skibet vil med 7,7 knob være cirka tre timer om turen.
Man har valgt en rute, der går gennem Vegsundet. Ruten er en udfordring ren navigationsmæssigt, og derfor foregår den også med relativ lav hastighed. Baggrunden for at vælge den vej er, at den har en række andre fordele, bl.a. er den energibesparende.
Da skibet skal være ubemandet, er der ikke nogen bro, ej heller skal man tage hensyn til mandskabet sådan mere generelt. Det giver mere plads til teknik og last.
Kilde: DB Schenker