
Norge er fortsat elbilens paradis. Over 82 procent af samtlige nyregistrerede biler i 2023 kørte på strøm, og tæller man procenter var andelen af salget således større end det danske (36 procent) og svenske (39) salg – tilsammen.
Mens Norge er i en liga for sig selv, mener De Danske Bilimportører, at man bør skele lidt til udviklingen hos vores svenske naboer. Her har man tidligere haft ganske generøse ordninger, hvor elbilsejere fik penge retur fra staten når de købte en elbil, og beholdte den i seks måneder. Da ordningen begyndte, kom der 60.000 SEK retur, senere steg det til 70.000 SEK.
Ordningen blev skrottet i 2022, og det betød at salget af elbiler til private er styrtdykket. Derfor er det i høj grad erhvervslivet, der holder gang i salget på den anden side af Øresund – altså det stik modsatte af det danske salg, hvor det er de private, der booster salget af elbiler.
– Vi har store ambitioner for vores elbilsalg i Danmark, men vi er et stykke bagud i for hold til vores nordiske venner. Vi kan se, at incitamenter har stor betydning for udviklingen i elbilsalget – både i form af den vilde udrulning i Norge, men også i form af konsekvenserne for Sveriges elbilsalg i 2023. Det skal vi tage med, når vi sætter de politiske rammer for elbiler i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Ser man bilsalget som et hele, og ikke skeler til drivmidlet, er det Dannark, som er i top, mens det norske salg i 2023 dykkede med 27 procent i forhold til 2022.
Årsagen til det norske fald var en kombination af pris-, rente- og skattestigninger.
Ser man på den samlede bestand af personbiler i de tre nordiske lande, er det kun den gamle elbil Nissan Leaf, der kravler op blandt de allerbedste. I Norge er det den næstmest udbredte bil med cirka 70.000, dog distanceret voldsomt af VW Golf, der topper med over 136.000. Den populære Tesla Y er på 8. pladsen med cirka 48.000. De to er de eneste elbiler på listen – endnu da.
I Sverige sidder Volvo tungt på biltoppen. Øverst er Volvo V70, og kun VW Golf kan snige sig ind på en 2. pladsen, før der igen er to Volvo´er. Her er slet ingen rene elbilsmodeller
Det samme gør sig gældende her i landet, hvor det er VW´s lille Up, der er den mest udbredte. Toyota Aygo er på 2. pladsen. Samtlige 10 mest udbredte biler i Danmark er i øvrigt i Golf-klassen eller mindre.
Kilde: De Danske Bilimportører.