Med over 2,4 mio. fossilbiler (i stigende grad kaldet ICE – internal combustion engine), er det stadig den fremherskende biltype, men det voksende salg af elbiler begynder at kunne ses på bilparken.
I dag er cirka hver 10. bil en elbil, og med det støt stigende salg, vil den tendens blive stærkere og stærkere. En udvikling, der er til gavn for den samlede danske CO2-udledning. For selv om den enkelte bilist måske ikke syntes, det gør den store forskel om man kører på benzin eller strøm, står personbilerne samlet set for 20 procent af CO2-udledning her i landet.
– Derfor er der også en stor klimagevinst ved at skifte til moderne motorer og i særlig grad ved at skifte til el- eller brintbiler, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
De mange elbiler er ikke kommet helt af sig selv. Den altid omdiskuterede høje danske registreringsafgift er stort set fraværende på elbiler. Selv om det giver en masse debat – nogle dele af fossile bilejere mener, at de har betalt for “de riges elbiler”, håber Mads Rørvig, at afgiften holdes i ro de kommende år.
Også andre tiltag vil hjælpe på skiftet fra fossil til el, påpeger han.
– Nulemissionszonerne kommer til at sætte skub i udviklingen, da kommunerne får mulighed for at begrænse adgangen til byerne til nulemissionsbiler, og det forventes at blive brugt flittigt. Allerede nu har Aarhus kommune planlagt at indføre en nulemissionszone i bymidten, og vi forventer, at flere kommuner snart følger trop, siger han.
Kilde: Mobility Denmark