Med over 30.000 ladepunkter er Clever en sand Goliat på lademarkedet herhjemme, mens EWII med 2.000 hører til noget længere ned i rækken.
Men uagtet deres størrelse er de gået sammen i en historisk aftale. EWII-laderne bliver synlige på Clever-appén, og hvad mere er, skal Clever-kunder med Flate-rate abonnement ikke betale mere end de allerede gør.
Dermed er der 2.000 ekstra ladere, til de Clever-kunder, der cirkulere rundt for at undgå at anvende andre ladeoperatører – de har jo allerede betalt. Ulempen er, at det er ikke en optimal udnyttelse af ladenettet.
– Samarbejdet styrker sammenhængskraften i det danske ladenetværk. Det er et konkret bud på, hvordan vi i branchen bedre udnytter lademulighederne, så de kommer endnu flere til gode. I det her tilfælde vores kunder, som fremover får endnu bedre muligheder for at lade bilen op, når de bevæger sig rundt i landet, siger Casper Kirketerp-Møller, der er CEO hos Clever.
Aftalen er den første af sin slags på lademarkedet i Danmark. Og den går i tråd med de værdier, som kendetegner energikoncernen EWII, der arbejder for gennemskuelige og tilgængelige produkter til fordel for kunderne og den grønne omstilling.
Med aftalen viser EWII vejen for, hvordan deres lademuligheder kommer endnu flere elbilister til gode.
EWIIs ladenetværk kan i forvejen bruges af alle uden abonnement, og vi er glade for, at samarbejdet nu gør det nemmere og mere gennemskueligt for Clevers kunder at lade på vores ladestandere. Ved at gå forrest og samarbejde får vi langt hurtigere et finmasket netværk af ladestandere i Danmark til glæde for alle elbilister, siger Jesper Antoni Nicolaisen, chef for Ladeinfrastruktur i EWII.
Aftalen er historisk på det danske lademarked. Men står det til de to selskaber, så er det en model, der bør udbredes til fordel for forbrugerne.
– Vi håber og tror på, at der kommer mange flere af denne type aftaler på lademarkedet. Vi gør det først og fremmest nemt for elbilisten og fjerner roamingomkostningerne ved at indgå en direkte aftale med Clever. Dermed skærer vi en dyr mellemmand væk. Desuden skal elbilisterne ikke bruge tid på at køre efter ladestandere fra en bestemt operatør. Set ud fra et samfundsøkonomisk og miljømæssigt perspektiv, så giver det en bedre udnyttelse af kapacitet og ressourcer, at vi stiller hinandens netværk til rådighed frem for at opføre ladestandere side om side, siger Jesper Antoni Nicolaisen fra EWII.
Kilde: Clever