Kombinationen mellem tog og cykel kan være løsningen til at få flere væk fra bilerne. Det viser en ny rapport fra Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme, der har hentet inspiration fra Nederlandene
Allerede i dag kan man tage sin cykel med, og det er dag oplagt for mange, hvis tog og bus ikke går luige til døren, og selve turen er for lang til at køre cykel hele vejen.
Det specielle i Nederlandene er ikke, at der er bedre plads til flere cykler, der er billigere eller noget i den dur. I stedet er det opbygget omkring et landsdækkende netværk af delecykler
– Erfaringerne fra Nederlandene viser, at det også kan være nødvendigt at tænke i andre baner, hvis vi skal sikre, at flere danskere benytter kombinationsrejser med cykel og kollektiv transport, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen, som Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme hører under.
I Nederlandene har man indført landsdækkende delecykelsystem OV-fiets.
OV-fiets, som betyder kollektiv transport-cykler på hollandsk, er ejet af den hollandske pendant til DSB, NS, og er i dag verdens eneste rentable delecykelsystem. Cyklerne er kendetegnet ved at være tilgængelige ved næsten alle togstationer i Nederlandene. Derudover er de relativt billige at benytte, og det er nemt at få adgang til dem, f.eks. med det hollandske rejsekort ”OV-chipkaart”.
Potentialet er enormt. Pendlerrejserne udgør i dag 28 procent af den samlede transport opgjort i kilometer, mens andelen af pendlerture udgør 16 procent af alle ture ifølge Transportvaneundersøgelsen.
Kombinationsrejser med cykel og kollektiv transport udgør til gengæld blot 0,8 procent af alle ture og 2,2 procent af pendlerturene.
– Rapporten fra Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme understreger, hvor vigtigt det er at have fokus på hele rejsen og ikke blot turen i tog eller bus. Kombinationsrejser kan, som de hollandske erfaringer viser, styrke den kollektive trafik, men så sandelig også cyklismen. Det er med andre ord nogle potentielt rigtig store samfundsgevinster, der kan høstes, hvis vi kan indfri det kæmpe potentiale, der er i Danmark for at få flere til at kombinere cykel og kollektiv transport, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Kilde: Vejdirektoratet