Goodyear har lanceret en lastbilsdæk, som det kunne se ud i fremtiden. Der er tale om en såkaldt demonstrationsdæk, der består af 63 procent bæredygtige materialer.
Demonstrationsdækket har mærkningen “A” i brændstofeffektivitet. Det betyder, at det kan tilbyde samme brændstofbesparelser som de mest effektive Goodyear-lastbildæk på markedet i øjeblikket.
Dækmaterialet indeholder bl.a. carbon black, der gør dækket stærkere og forlænger dets levetid. Traditionelt er dette produkt blevet skabt ved forbrænding af forskellige typer råolie eller kultjærebaserede produkter. Demonstrationsdækket indeholder fire forskellige typer carbon black, som er fremstillet af plantebaseret olie, pyrolyseolie fra udtjente dæk, opsamling og omdannelse af kuldioxid samt en lav-karbon metan-pyrolyseproces.
Nogle af de råoliebaserede olier er blevet erstattet med rapsolie. Rapsolie er en bio-baseret ressource, der hjælper med at holde dækkets gummiblanding smidig under skiftende temperaturer. Brugen af biobaseret rapsolie er i tråd med virksomhedens mål om fuldstændigt at erstatte råoliebaserede olier i produktsortimentet inden 2040.
Silika er en ingrediens, der ofte bruges i dæk til at forbedre vejgrebet og reducere brændstofforbruget. Demonstrationsdækket indeholder en særlig slags silika, der fremstilles af aske af risskaller, et biprodukt fra behandlingen af ris, som ellers ofte kasseres som affald. Man har fremstillet en silika af høj kvalitet af denne overskudsaske.
Polyester fra plastflasker og andet plastaffald genanvendes ved at revertere polyesteren til dens grundkemikalier og gendanne disse til teknisk rent polyester, som er velegnet til dæktråd og derfor giver mulighed for bedre regummiering.
I fremtiden vil demonstrationsdækket kunne opkobles og overvåge en række dæktilstandsparametre. Dette kan medvirke til at reducere spild og forbedre effektiviteten ved at opretholde det ideelle dæktryk og andre dækegenskaber. Overvågning af dækkets tilstand er en vigtig faktor, når man skal afgøre, om og hvornår et dæk skal udskiftes. Det bidrager til dækkets recirkulerbarhed og forbedrer dets ydeevne.
Kilde: Goodyear