DFDS vil, sammen med en række partnere, forsøge at udvikle en brintfærge til ruten Oslo-København. Sammen har de søgt om EU-midler, der kan hjælpe med det enorme arbejde, der ligger foran dem. Færgen skal drives af grønt brint. Det skal produceres af et planlagt havvindvindkraftdrevet brintanlæg i Storkøbenhavn.
Det springende punkt er, om man kan få kraft nok ud af de brændselscelle, der skal producere strøm til færgens elmotorer. Der er stykke vej fra nutidens brintbrændselscellesystemer og op til de 23 MW, som færgen skal have.
De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af sådanne store brændselscelleinstallationer til brug i det maritime er en monumental opgave, som kun kan gennemføres i et partnerskab mellem virksomheder, der tilsammen kan mønstre verdensklasse-ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe, siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS.
Partnerskabet omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd’s Register, KNUD E. HANSEN, Ørsted og Danmarks Skibskredit. Og de har ingen anden færge at smugkigge på. Lykkedes det at få færgen, der foreløbig er blevet døbt Europa Seaways, i vandet, vil det være den første af sin slags i verden
Sammen forventer vi at lære, hvordan vi kan gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt levedygtige. Det er afgørende for branchens omstilling til klimaneutralitet, der også er det ultimative mål for DFDS’ klimaplan, siger Torben Carlsen.
Færgen er designet til 1800 passagerer og med plads til mere end 120 lastbiler eller 380 personbiler. Hvis projektet udvikler sig som forventet, kan færgen være i fuld drift allerede fra 2027.
Kilde: DFDS