
Mere gods pr. lastbil nedsætter CO2-udledningen pr. bil. Det er baggrunden for, at Transportministeriet tumler med tanken om at tillade, at lastbiler kører med dobbelttrailere.
Dobbelttrailere vil sige, at der er to trailere bag på den samme lastbil. Det vil gøre hele vogntoget op til 34 meter langt og have en samlet vægt på 72 tons. I dag må lastbiler maksimalt veje 60 tons og være en sjat over 25 meter.
I første omgang skal dobbelttrailerne køre på et forsøgsvejnet mellem Aarhus og Høje-Taastrup, og det undersøges også, om strækningen kan forlænges til Sverige via Øresundsbroen samt til den dansk-tyske grænse.
De ekstra langer vogntog kan ikke uden videre slippes løs. Forsøgsordningen med dobbelttrailere kræver en ændring af færdselsloven, således at det bliver tilladt at tilkoble mere end to påhængskøretøjer. Det er denne lovændring, der nu sendes i høring.
Ud over lovændringen kræver forsøget også en opdatering af tekniske krav til køretøjer, samt en afgrænsning af det vejnet, som kan anvendes inden for forsøgsordningen. Dette vil ske ved bekendtgørelser udstedt af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen.
Lovforslaget om dobbelttrailere forventes at træde i kraft 1. januar 2024. Bekendtgørelserne træder i kraft i løbet af første halvår 2024.
Forsøget med dobbelttrailere forventes påbegyndt i første halvår af 2024. Forsøgsordningen vil løbe i 5 år hvorefter den evalueres.
Kilde: Transportministeriet