
På mindre end et år har Mercedes-Bens solgt over 100 styks af sine to el-drevne lastbilsmodeller. Dermed er Danmark blandt de markeder i hele Europa, hvor den tyske lastbilsgigant sælger flest.
Hos Hessel Trucks, som har overtaget det officielle importørskab af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, spår Mikael Voigt endnu større efterspørgsel efter de emissionsfri lastbiler:
– Manglen på både offentlig støtte og dedikerede ladestandere til el-lastbiler har gjort, at salget af el-lastbiler har været præget af en vis tilbageholdenhed. Men de nye salgstal bekræfter, at selvom der fortsat er mange ubekendte ved at skifte fra diesel til el, og at visse typer erhvervskørsel endnu ikke er mulig på ren el, så er der både vilje til og konkrete planer om at komme i gang hos de danske vognmænd og professionelle transport-købere, siger Mikael Voigt, eMobility & PR Manager hos Hessel Trucks.
Der er stor frustration i dele af transportbranchen over en ny lov, der sender ekstra-regning til dem, som fortsætter med fossile lastbiler efter 2025. Og selvom 100 styks kun er et lille tal i forhold til det samlede antal lastbiler herhjemme, er det kun den spæde start, mener Mikael Voigt.
– I de kommende år vil vi se effekterne af både national- og EU-lovgivning, som sammen med udrulning af ladestandere og øget efterspørgsel fra transportkøbere og forbrugere vil bevirke, at endnu flere vil skifte til fuldelektriske modeller. Hos Mercedes-Benz Trucks forventer vi faktisk, at hele 60 % af produktionen i Europa i 2030 vil være 0-emissions lastbiler, fortæller Mikael Voigt.
Hovedparten af de bestilte el-lastbiler er allerede under kærlig behandling hos opbyggerne og vil komme i drift senere på året.
De to nuværende modeller er eActros og eEconic, med sidstnævnte som den bedst sælgende. Senere i år introducerer man en eActros 300 City trækker, og i slutningen af 2024 følger den store trækker, eActros LongHaul, med helt nyt førerhus og en rækkevidde på over 500 km.
Kilde: Mercedes-Benz