Drister man sig ind på kommentarsporet under diverse artikler om elbiler, er holdningerne voldsomt delte, og sproget er ikke et kirkerum værdigt.
Løfter man derimod blikket fra skærmen og kigger på salget, er historien, at danskerne har taget elbilen til sig. Over 50 procent af salget i maj var elbiler, og lægger man de importerede biler fra især Tyskland oveni, er elbilerne stukket helt af.
I maj steg antallet af nye elbiler med 63 procent sammenlignet med maj sidste år. Der blev registreret 7241 elbiler og de udgjorde dermed 50 procent af de nyindregistrerede biler. Det er en markant stigning i elbilandelen på 17,9 procentpoint fra maj 2023 og dermed et skridt i den rigtige retning mod en grønnere, dansk bilpark.
– Elbilerne fylder markant mere i bilsalget, og den grønne omstilling af bilparken er i fuld gang. Samtidig må det ikke blive en sovepude – for omstillingen til elbiler kræver de rigtige politiske forudsætninger. Blandt andet er det helt afgørende for elbilernes indtog, at afgifterne holdes i ro, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
På modelsiden sker der også rokeringer. I april kunne Renault Megane E-Tech indtage 1. pladsen som den mest solgte elbil i april. Den kærlighed holdt dog ikke længe. Her i maj er modellen slet ikke på listen over de ti mest solgte modeller. Her topper i stedet en gammel kending, ID 4 fra VW.
Kilde: De Danske Bilimportører