Tesla var først, men efterhånden kommer flere og flere bilmærker med på Plug&Charge-teknologien. Funktionen gør det langt lettere at lade bilen op.
Det er nemlig ikke blot strøm, der flyder gennem ladekablet ved Plug&Charge. Her kommer også data, hvilket betyder, at man som elbilsejer blot skal sætte stikket i bilen. Ikke noget med apps, hjemmesider eller ladebrikker.
Der er dog den begrænsning. Det gælder ikke alle ladestandere. Traditionelle Plug&Charge-løsninger er knyttet til en enkelt, fast leverandør, men det vil BMW nu udvide.
Som BMW-ejer får man mulighed for at koble sin nuværende ladeaftaler fra mindst fem forskellige leverandører til bilen og dermed bruge disse operatørers ladestandere på en meget enkel måde. Den eneste forudsætning er, at ladestanderne skal være tilsluttet Hubjects europæiske eRoaming-netværk.
BMW, der var tidligt ude med sin i3 allerede i 2013, er, efter at have ligget stille på elfronten i flere år, ved at få sat strøm til stadig flere modeller. Og der behøver ikke være det klassiske blå/hvide-logo på fronten. Også Mini er med. Det samme er ærkebritiske, men BMW-ejede, Rolls Royce, der ruller ud med sin Spectre til næste år.
Kilde: BMW