
Salget af elbiler fortsætter med at stige med en god hastighed, men udrulningen af ladestandere kan ikke følge med, og nu forklarer Tobias Henmark, Nordic Direktør hos Allego, hvorfor det ikke går hurtigere.
– Dagens udfordring er primært at få strøm til ladestanderne i et passende omfang og hastighed. Desværre fungerer ansøgningsprocessen og leveringstiden i dag ikke efter hensigten. Behandlingen finder sted uden at give oplysninger til ansøgerne, ansøgninger går tabt, ansøgninger bliver urimeligt dyre, og der er ingen ensartet og gennemsigtig prisfastsættelse. Der er også udfordringer med samarbejde i de større byer og med at identificere og stille jord til rådighed for at opsætte transformeren, siger Tobias Henmark.
Allego, som er en hollandsk virksomhed, er en af de mindste operatører på det danske marked med kun 6 ladestandere, men deres mål er at nå langt højere, og de har planer for deres vækst. På europæisk plan driver virksomheden 40.000 ladestandere.
I år vil man opstille 40 nye ladestandere rundt om i de nordiske lande. Allegos ladestandere har kapacitet på enten 150 eller 300 kW og tilbyder direkte betaling med VISA og MasterCard, eller man kan betale med mere end 800 forskellige apps og ladebrikker fra Danmark og resten af Europa.
– Vi har arbejdet på at skabe synlige og sikre ladeparker med god belysning, nærhed til toiletter, restauranter og WiFi. De fleste af vores ladeparker er desuden designet med henblik på gennemkørsel og tilpasset til længere køretøjer eller trailere, siger Tobias Henmark.
Virksomheden vil fokusere på mere bæredygtige grønne koncepter, der gør miljøfordelene mere synlige. De tager også højde for regnvandsafledning i både tagkonstruktionen og belægningen på ladeområdet.
Kilde: Allego