I øjeblikket er grafit meget ofte anvendt som kulstof-anode i batterier, men for fremtiden kan det fossilbaserede stof blive erstattet af stoffet Lignode.
Lignode er baseret på lignin, der bliver udskilt fra træer, og dermed kan kulstof-anonden i fx elbilsbatterier baseret på en fornybar ressourcer – skoven.
Det er Stora Enso, der ofte forbindes med produktion af bl.a. papirmasse, som netop sat gang i et pilotanlæg i Finland.
Da bæredygtighed bliver en topprioritet for bilindustrien, fokuserer bilproducenter og batteriproducenter stærkt på at reducere CO2-emissioner i elbiler. Ved at omdanne lignin adskilt fra træ til Lignode kan det syntetiske og ikke-fornyelige grafitmateriale udskiftes.
Der er tryk på produktionen af batterier i hele verden, og med et pilotprojekt i drift, søger Stora Enso efter en strategisk partner, der kan fremskynde en kommende skalering og kommercialisering af stoffet i Europa.
Stora Enso har produceret ligning i den finske by Sunila siden 2015, og er med en årlig produktionskapacitet på 50.000 tons, der største lignin-producent i verden.
Kilde: Stora Enso