Der er stadig pænt med fart i opsætningen af ladestandere, men de seneste måneder har stigningen mistet pusten, og det betyder, at flere elbilister må deles om de lidt over 19.000 ladestandere, der er til rådighed.
– Danmark får flere ladestandere måned for måned, hvilket naturligvis er positivt. Men opstillingen af ladestandere sker ikke lige så hurtigt, som den tidligere har gjort, og det er et problem, fordi andelen af elbiler i bilparken kun bliver større. Elbilsalget kommer ikke til at sænke tempoet, så det må opstillingen af ladestandere heller ikke, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører.
Bestanden af elbiler i Danmark er over de seneste 12 måneder steget med 77 procent, mod 73 procent flere ladestandere. Dermed er fremgangen i antallet af nye ladepunkter mindre end stigningen i bestanden af elbiler, og det betyder, at flere elbiler skal deles om hvert offentligt tilgængelige ladepunkt.
– Udviklingen går den forkerte vej, når flere elbiler skal deles om hvert ladepunkt. Efterspørgslen efter elbiler er stigende og den nye politiske aftale om nulemissionszoner kommer til at skubbe yderligere på udviklingen. Det stiller store krav til den tilgængelige ladeinfrastruktur, som skal udrulles hurtigere, end det nu er tilfældet, siger Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, der opfordrer til, at kommunerne intensiverer udbud og opstilling af nye ladestandere.
Kilde: De Danske Bilimportører