I andre nordiske lande bliver danskerne set som et folkefærd, der aldrig går af vejen for en god handel. Og det er tilsyneladende netop udsigten til den gode handel, der trækker så mange bilister over mod elbilen, hvis man skal tro en undersøgelse fra Mobility Consumer Index, lavet af EY.
Her fremgår det, at det er prisen for bilen og de løbende omkostninger samt god adgang til opladning, der er de vigtigste og afgørende faktorer for danskerne. Kun en mindre del, 23 procent, sætter klimaet øverst.
Det er præcis samme tendens man har set med investeringer i fx solceller. Her er det også udsigten til mindre elregninger, der trækker folk til, og ikke så meget betydningen for klimaet, der har fået husejere til at sætte dem op på tagene eller landmændene til at “dyrke” solceller frem for afgrøder.
At man kan trække kunder til med gode priser – og det omvendte – er langt fra bare et dansk fænomen. I fx Tyskland og Sverige har man fjernet de lukrative elbilsordninger, og det har fået salget til at falde.
– Når så mange danskere ønsker at købe en elbil, skyldes det først og fremmest, at prisen stadig er særlig fordelagtig i Danmark på grund af afgiftsfordelene for elbiler i forhold til vores høje afgifter på benzinbiler. Selv om der kommer en gradvis indfasning af afgifter på elbiler frem mod 2035, vil forskellen stadig være væsentlig i en lang årrække, og derfor vil interessen formentlig fortsætte, vurderer Christoffer Husted Rasmussen, partner i EY-Parthenon.
Ser man på på den store klinge, hvorfor folk generelt vælger elbilen fra i de 28 lande undersøgelsen dækker, er rækkevidden ikke længere det vigtigste punkt, ej heller ladetiden på bilerne, som da også er faldet markant på ganske kort tid.
Det er derimod ladeinfrastrukturen, der gør at køberne hænger bremsen, hvilket Ulrika Eklöf, EY Global Mobility Leader, også påpeger i undersøgelsen.
– Dagens tal burde være et wake-up call til bilindustrien, energisektoren og den offentlige sektor. Elektriske køretøjer er fremtiden for mobilitet, men disse resultater afslører, at der stadig er en vej at gå, når det kommer til at løse problemer omkring infrastrukturen.
Ser man globalt på tallene, er der stadig en stigende lyst til at købe elbiler. Den såkaldte købshensigt er steget fra 55 (2023) til 58 procent (2024). Selvom det er en stigning, er selve stigningstakten faldet. Fra 2020 til 2023 steg den fra 30 procent til 55 procent
Kilde: EY