
I dag ruller den første rene el-ambulance ud på de københavnsk gader. Det sker fra Falck-stationen i Sydhavnen.
Erfaringerne fra el-ambulancen skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremadrettet kan blive en del af ambulancedriften. Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.
– Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder, siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men den er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.
El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks ambulancer i Tyskland og Sverige.
Bilmæssigt er der tale om en Mercedes Benz e-Vito Tourer L3 med en batteri på 60 kWh. Den kan køre 233 på en opladning, og det tager en god halv time at lade den op fra 10 til 80 procent.
Kilde: Falck