Mens hestekræfter og accelerationstider ofte er parameter ved køb af en fossil bil, er opladningshastigheden en ikke uvæsentlig del af at vælge ny elbil.
Her har den kommende Hyundai Ioniq 5 et godt kort på hånden, for i en norsk test omfattende 21 elbiler foretaget af Norsk Automobilforbund – NAF, var den allerhurtigst til at oplade fra cirka 10 procent til 80 procent.
Det tog Hyundai-modellen 19 minutter at komme op til de 80 procent. En del af forklaringen er det 800 volts system, som bilen, sammen med Audi e-Tron, er ene om at være udstyret med. Teknologien giver netop hurtigere ladehastigheder, men det “gamle” 400 volt kan nu også være med.
Tesla 3 SR (Standard Range) måtte således kun bruge 24 minutter.
Den nye dansker-darling, VW ID.4, var noget længere om at suge til sig. 37 minutter.
Det var dog stadig betydeligt hurtigere end den sløveste, kinesiske Xpeng G3. Den måtte være koblet til i 55 minutter.