
I trafikken er de nærmest hinandens værste fjender, men på udviklingsområde har bilen og cyklen fundet sammen i udviklingen af elcyklen, som kan fremvise et næsten eksplosivt salg i disse år
Her er det nemlig de store og veletablerede mærker som BMW, Porsche, Peugeot og Volkswagen, der har elcykler med i porteføljen. Ofte ikke alene, men med en erfaren cykelproducent som sidemand
Og kigger man yderligere bag om mærkerne, finder man også de helt tunge underleverandører til bilbranchen – fx Bosch.
– Vi kan se på de henvendelser vi får, at det deler sig i to. Det er high-end cykelproducenter der vil have det bedste af det bedste, og så er det aktører i bilindustrien, som er interesseret i at investere i nye løsninger til elcykler, fortæller Rolf Ostergård, CEO i Sensitivus Gauge, der designer cutting-edge moment- og vinkelsensorer.
Bilindustrien er kendetegnet ved at have store økonomiske muskler, og det bevirker, at de faktisk i stigende grad kan gøre elcyklen mainstream
– For os er det en god udvikling, for det betyder, at vi kan arbejde på sensorløsninger, som går skridtet videre end de skræddersyede løsninger til hver enkelt cykel, og i stedet udvikle standardløsninger på chips, som kan produceres i store styktal til en rigtig lav pris. Det ville tage os meget længere tid at nå dertil, hvis det ”blot” var cykelproducenter, der drev udviklingen, siger Rolf Østergaard.
At en elcykel er udstyret med de rette sensorer, betyder, at cyklisten ikke fornemmer hvornår motoren slår til og fra, men føler et naturligt flow i forhold til hvor meget han/hun træder i pedalerne. Det gør cykelturen sikrere og langt sjovere.
Som det er i dag, er det kun de dyreste elcykler, der er udstyret med gode cykelsensorsystemer.
Kilde: Sensitivus Gauge