Antallet af elbiler breder sig ligeså stille, og dermed stiger også behovet for ladestandere. Hos Isover i Vamdrup har man investeret i 11 ladestandere, der kan oplade 22 biler. de kan benyttes af medarbejdere eller gæster til fabrikken.
Selvom skiftet til en bilpark drevet af el ikke så helt så hurtigt som håbet, bl.a. på grund af leveringsproblemer, er Henrik Jensen, fabrikschef på Isover, overbevist om, at det er et midlertidigt bump på vejen mod flere elbiler på de danske veje.
Cirka 15 af Isovers omkring 230 medarbejdere har allerede skiftet til elbil, og det tal forventer jeg vil stige de kommende år. Det samme gælder for de firmabiler, vi har i virksomheden. Og det må ikke være manglende adgang til ladestandere, der forhindrer medarbejderne i at anskaffe sig en elbil. Derfor går vi forrest med adgang til masser af grøn strøm på parkeringspladsen, så medarbejdere og gæster med elbil fra medio juni kan sætte kursen hjemad med fuldt opladt batteri i bilen, uden at skulle lede efter en ladestander eller vente i kø til det bliver deres tur, siger Henrik Jensen.
En af de medarbejdere, der har efterspurgt muligheden for at tanke strøm til bilen, er David Keis, der til dagligt arbejder som ingeniør i teknisk afdeling på Isover. Selv om han bor relativt tæt på fabrikken, så er det ifølge ham det helt rigtige tiltag for at gøre dagligdagen nemmere for ejere af elbiler og motivere endnu flere til at skifte til mere klimavenlig transport.
Som ejer af en elbil er man af og til nødt til at planlægge ruten nøje, hvis man skal køre langt. Jeg har kolleger, der bor langt væk eller i lejlighed uden egen ladestander. For dem er det et klart plus, at vi nu kan få ladet elbilenerne op, mens vi arbejder, og oven i købet med grøn strøm. Jeg er sikker på, at det vil motivere mange kolleger endnu mere til at skifte til elbil, siger David Keis.
Bygge- og anlægsbranchen har med 40 procent af den samlede CO2-udledning et stort ansvar, når det gælder om at vende klimakrisen. På Isover arbejder man da også på højtryk for at omstille til mere grønne energiformer, og har allerede for 7 år siden udskiftet alle dieseltrucks med eltrucks, hvilket giver en årlig besparelse på omkring 30.000 liter diesel.
Vi køber udelukkende strøm fra vindmøller og andre grønne strømkilder, og arbejder på højtryk på en langsigtet strategi til at udskifte alle fossile brændstoffer med grøn energi og elektrificere endnu flere dele af produktionen. Vi regner med at med at være i mål med de dele af produktionen, der kan elektrificeres, om cirka 5 år, fortæller Henrik Jensen.
Kilde: Isover