![](https://www.klimafokus.dk/wp-content/uploads/sites/10/2023/04/bil1.jpg)
Trods ejerskab af bl.a. jaguar og Landrover, er Indien ikke en betydende spiller på den internationale scene for bilproduktion i stor skala, men landet havde derimod satset på at komme først med Na-ion batterierne.
Baggrunden var, foruden at få en bid af den voldsom store bil-kage, at tage kampen op mod den kinesiske dominans på markedet for elbilsbatterier. Her var Na-ion den oplagte vej. Billigt at producere og med ingen sjældne jordarter spiller det også ind i kampen om, at dagens Li-ion batterier fjerner en del af elbilens grønne glorie.
Meget tyder på, at det i stedet bliver kinesiske batteri-gigant CATL, som kommer først med et Na-ion batteri. Og stadig med de fordele og ulemper, som har gjort, at det kom til at stå i skyggen af Li-ion. Nemlig den lave energidensitet, som da også betyder, at det i første omgang bliver mindre biler med kortere rækkevidde, som i første omgang bliver udstyret med Na-ion.
Ti gengæld med hurtig opladning og langt mindre følsomhed overfor kulde, som betyder, at Li-ion-udstyrede biler og deres ejere må se rækkevidden svinde med helt op til 30-40 procent, når Kong Vinter er på spil.
Selvom det altså ikke lykkedes for Indien at banke Kina, så er nyheden om batteri-teknologien åbnet en flanke for hele det området. Der er nemlig pludselig mulighed for, at alle industrialiserede lande på sigt kan producere egne bilbatterier, og dermed komme ud af den klemme, som mange frygtede man var havnet i med den enorme kinesiske dominans på batteri-teknologien.