Kommuner er i stigende grad ved at omlægge store dele af deres bilflåde til elbiler. Det kan fx være hjemmeplejen, som skal køre elektrisk.
Her har den kinesiske bil producent BYD fået en fod indenfor, der langt overskygger det salg, man for nuværende ser på det private bilmarkedet.
Blandt de private er det stadig de velkendte mærker, som dominerer, men i løbet af kort tid har to kommuner købt tilsammen næsten 200 BYD-biler. Holstebro har købt 93 og senest har Syddjurs lagt en ordre på 100. Begge kommuner har, ikke overraskende, købt den lille model, Dolphin.
Modellen hører til blandt det endnu relativ beskedne udvalg af billige elbiler. Den lider lidt under, at den ladeteknisk halter efter. I dag må 80 kW på en DC-lader siges at være langsomt, men da batteriet er på 60 kWh, er reference-opladningen 10-80 procent under de optimale forhold klaret på nogenlunde samme tid som mange andre biler i samme prisklasse.
AC-opladning er på 11 kW, og den teoretiske WLTP-rækkevidde er små 430 km.
Hos BYD er man selvsagt glade for, at Syddjurs har kommune har valgt dem.
– Vi er glade og stolte over, at Syddjurs Kommune har valgt BYD Dolphin til deres kommunale flåde. Det bekræfter os endnu en gang i, at det er en bil, der tilbyder unik kvalitet og teknologi og appellerer bredt, siger Charlotte Ejlertsen, Salgschef hos BYD i Danmark.
De mange biler fra BYD-forhandleren, Terminalen Aarhus.
Kilde: BYD