• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

AktueltEnergiTransport09. 03. 2022 | Allan Malmberg

Kører du rundt i en BEV, en ICE eller måske en HICEV?

AktueltEnergiTransport09. 03. 2022 | Allan Malmberg

I gamle dage, det vil sige for en 10-12 år siden, var din bil enten en på diesel eller benzin. Nogle havde måske også en gasbil gemt i laden. Med den voksende klimabevidsthed på transportområdet, skal alle til at vende sig til helt andre motortyper, og det har kastet nogle lidt underlige forkortelser af sig.

For hvad er en ICE? Eller en FCEV baseret på en PEMFC?

Klimafokus har samlet en lille guide over, hvilke teknologier, der gemmer sig bag de kryptiske forkortelser.

ICE= Internal combustion engine
En ICE-motor er den klassiske forbrændingsmotor, der alt overvejende kører på benzin eller diesel. Kan også have gas eller ethanol i tanken, men selve motorteknologien er den samme.

HICEV= Hydrogen internal combustion engine vehicle
En motortype, der endnu er i sin vorden, og som deler vandene. Det er grundlæggende en ICE, men kører på brint. Brint er altså det direkte brændstof, og adskiller sig dermed fundamentalt fra en FCEV. Endnu er det småt med HICEV-biler, og der er ganske heftig diskussion om effektiviteten af den. Toyota er blandt de bilproducenter, der arbejder med teknologien.

FCEV=Fuel cell electric vehicle
Bilen anvender brint som brændstof, men modsat en HICEV, bliver brinten omdannet til strøm i en brændselscelle. Det betyder, at bilens motor er en elmotor. Hvorvidt bilen derfor er en brintbil eller en elbil kan jo diskuteres, men de fleste vælger at kalde det en elbil.
Konstruktionen har været kendt længe. Teknologien til bilerne bygger på polymerelektrolytmembran brændselscellen (PEMFC). Der findes også en DMFC (Direkte metanol brændselscelle), der, som navnet antyder, anvender methanol som brændstof, men denne type anvendes ikke i personbiler.
Trods et langt tilløb, er det stadig småt med FCEV-modeller, og der diskuteres stadig, om teknikken er hensigtsmæssig til personbiler.

HEV= Hybrid electric vehicle, eller også kaldet selvladende hybrid. Al strøm til den ofte lille elmotor/batteri kommer fra bilens ICE. Har været kendt længe, er en robust konstruktion, men er ved at være presset af phev´erne, bl.a. fordi den har meget lille rækkevidde på strøm. Fordelen er en lav vægt, da både batteri og elmotor er så små.

PHEV= Plug-in hybrid electric vehicle
En bil med en ICE og et relativt stort batteri og kraftig elmotor. De stærkeste PHEV´ere i dag, er udstyret med en el-drivlinje, der er stort set lige så kraftig, som den første globale solgte elbil, Nissan Leaf.
Fordelen er en længere rækkevidde på strøm end en HEV, ulempen er en voldsom forøget vægt i forhold til tilsvarende ICE-modeller. Det kaster et højere forbrug af sig, når strømmen er brugt op.
Har været udskældt for langt fra at være så grønne som påstået. Nogle mener, man har kombineret det værste fra de rene elbiler (den høje vægt) og fra ICE-bilerne (fossilt brændsel).

BEV: Battery electric vehicle
Den som vi blot kender som elbilen. Den får strømmen fra et batteri. I dag udelukkende Li-ion. Er besværet af en høj vægt. Et Li-ion batteri har en såkaldte energitæthed på 260-270 Wh/kilo, hvilket betyder, at mange elbiler slæber rundt på batterier, der vejer 400-600 kilo.
Li-ion er udskældt på grund af de miljøomkostninger, der er ved produktionen af lithium. Indeholder ofte også kobolt, der ligesom lithium er en begrænset ressource.
Der arbejdes på at udvikle et batteri baseret på et andet alkali-metal, natrium. Natrium er et af de mest almindelige grundstoffer på jorden. En Na-ion batteri har flere fordele. Det indeholder ikke kobolt, råvaren er billig, findes overalt på kloden, kan bedre håndtere kulde end Li-ion.
Ulempen er, at kapaciteten stadig er for lille. De bedste har en energitæthed på 105 Wh/kilo, og er dermed reelt ikke anvendelige i elbiler endnu, hvis rækkevidden skal være bare nogenlunde anstændig

Skrevet i: Aktuelt, Energi, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

Transport06. 06. 2025

Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet. Det fald kan tilskrives primært én ting - den øgede elektrificering. Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I .

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

Transport27. 03. 2025

Som lovet - eller truet - har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA. Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning .

Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

Transport24. 03. 2025

Danmarks første taxiselskab udelukkende med elbiler, Viggo, er blevet solgt til Bolt. Her i landet vil mange kende Bolt for deres cykeludlejning, men globalt set er Bolt også kendt for bl.a. taxikørsel og biludlejning. De findes i 50 lande og 600 byer, så det er en stor spiller, som har meldt sin .

Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

Transport19. 03. 2025

Hidtil har der været Norge helt i front med Danmark som den hastige to´er. Men i februar var alle fire nordiske lande med på idéen om elbiler. Salget af elbiler har længe været en norsk paradenummer, og der er langt op for Sverige og Finland, der ligger på 35 og 33 procent mod det norske, hvor .

Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

Transport07. 03. 2025

Når statistikken viser, at 65 procent af alle solgte biler i februar var elbiler, gemmer der sig en artig lille overraskelse. For bliver tallene yderligere dissekeret, viser det sig, at især den private bilkøber i dag meget målrettet gåt efter en elbil. Når man kigger på privatandelen af de .

Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

Transport07. 03. 2025

Erkendt - det er ikke lutter elbiler, når Mobility Denmark siger, at der er 500.000 opladelige elbiler på de danske veje. For at komme helt derop, måtte de tage plug-in bilerne med. Trods det er næsten 75 procent af de 500.000 rene elbiler, og med det fremadstormende salg, vil den andel forskubbe .

Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

Transport26. 02. 2025

De fleste er enige om, at den tunge trafikmskal væk fra den traditionelle sorte diesel. Men om ma kan tage skridtet fra diesel til eli ét hop, fx til eksport-kørslen, er der mere diskussion om. Et alternativ som en overgangsordning kunne være biobrændstoffet HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), og .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Gemina Termix

    Salgstekniker søges

  • Sponsoreret indhold

    I næste uge skal vi alle sammen på VVS25

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

  • Beckhoff Automation ApS

    Kom godt i gang med machine vision med denne enhed

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelse for AC ladecontrollere: WLAN egenskaber og andre features

  • Beckhoff Automation ApS

    Enorm regnekraft med op til 64 kerner

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Trods flere kørte kilometer er transportens CO2-udledning faldet – årsagen er øget elektrificering

    06.06.2025

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

  • Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

    26.02.2025

  • IoT-baseret kaffeløsning har markant reduceret CO2-udledning

    24.02.2025

  • Vokseværk hos Drivkraft Danmark – KK Partner er blevet medlem

    14.02.2025

  • ADP får 15,3 millioner kroner i støtte fra EU til etablering af landstrøm

    10.02.2025

  • Danskerne holder fast i elbilen og giver bilsalget en god start på året

    05.02.2025

  • Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

    29.01.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik