• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

TopTransport11. 01. 2022 | Allan Malmberg

Luftskibe kan overtage godstransporten

TopTransport11. 01. 2022 | Allan Malmberg

Foto: H2 Clipper

De er langt hurtigere end skibe og kan transportere større godsmængder billigere end fragtfly. Det handler om luftskibe, og om at de muligvis er på vej tilbage.

Visionen kommer fra amerikanske H2 Clipper. Deres luftskibe anvender brint til både at løfte skibe og i skibenes elmotorer, der får strøm fra brændselsceller.

H2 Clipper er en start-up, men som mener at have en god økonomisk business-case, da det på mange måder lander lige mellem skibet og flyet. Et luftskibs hastighed er op til ti gange hurtigere end et fragtskibs. Nyttelasten er 8-10 gange højere end et fragtflys.

Virksomheden har udregnet, at deres pris for at flytte et tons gods vil være mellem $0,177 til $0,247 per mile ( 1,6 km) i afstande mellem 1.000 til 6.000 miles – eller helt op til cirka 10.000 km. Det vil sige, at transportformen er langt billigere end fly og betragtelig hurtigere end skibe.

Og så har H2 Clipper yderligere et kort i ærmet. De kan lette og lande lodret, og kan komme helt tæt på godsets destinationssted – selvfølgelig forudsat, at der er plads til, at det kan lande.

Helt så ligetil er det dog ikke, og det skyldes en begivenhed den 6. maj 1937 i New Jersey, USA. Her brændte verdens hidtil største Zeppeliner, den brintfyldte Hindenburg, op på blot 32 sekunder. 36 af de 97 ombordværende mistede livet – det hele i øvrigt liverapporteret af den amerikanske journalist Herbert Morrison.

Det satte brat en stopper for alle flyvninger med Zeppelinere, og brintfyldte luftskibe er den dag i dag stadig forbudte i USA.

Det er H2 Clipper ganske klar over, men påpeger, at brintlagringsteknologi har gennemgået strenge tests i bilindustrien takket være brintbrændselscellekøretøjer, uden nogen registreret eksplosion til dato.

Virksomheden siger, at dette skyldes, at brints meget hurtige ekspansionshastighed betyder, at det typisk spredes for hurtigt til, at en eksplosion kan ske. Hvorvidt tilsynsmyndighederne vil blive overbevist, skal dog vise sig, for selv om det måske ikke kan eksplodere, er Hindenburg en af de katastrofer, som bare ikke vil gå i glemmebogen.

Skrevet i: Top, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

El-lastbiler skal have en pantograf på taget

Transport10. 08. 2022

Mens elbiler til persontransport lige så stille er ved at rulle sig ud, går det lidt langsommere med lastbiler på el. Men nu er der måske hjælp at hente i form af køreledninger over vejbanen - på motorvejen. Idéen med såkaldte elektriske motorveje, de såkaldte eRoads, kan lidt sammenlignes med .

Er elveje vejen frem for elbilerne?

Transport08. 08. 2022

I dag skal elbiler lade op ved ladestandere. Udover at opsætningen at ladestandere ikke kan følge med bilsalget, er der andre udfordringer. Bl.a. skal elbilen jo stadig holde stille for at lade op, og selv de allerbedste kan ikke hente mere end cirka 300 km på 30 minutter. Og det endda kun under .

Virksomheder holder fast i firmabil – trods hjemmearbejde og corona

Transport08. 08. 2022

Selvom flere danskere arbejder hjemmefra som følge af det arbejdsmønster, som corona kastede af sig, har det stort set ikke ændret virksomheders mobilitetstendenser i 2022. Med andre ord - de køber firmabiler, som de plejer. Blot 6 procent af de adspurgte virksomheder er begyndt med eller .

Trailerne har fået selskab af el-cykler

Transport03. 08. 2022

Mange danskere har i de senere år stiftet bekendtskab med virksomheden Freetrailer, som går ud på, at man kan låne/leje en trailer. Nyt skud på stammen er el-ladcykler. Siden juli måned sidste år har virksomheden som pilotprojekt stillet 30 gratis el-ladcykler til rådighed for IKEA-kunder i .

Tesla åbner også ladenetværket i USA

Transport03. 08. 2022

Mens alle elbilsejere med CCS-stik i dag kan anvende Teslas netværk af superchargers her i landet, er det anderledes i hjemlandet. Her er det endnu ikke muligt for andre biler end Teslas egne, at lade op ved deres ladestandere, men det vil det formentligt blive på sigt. Det klares ikke ved et .

Er elbilen på vej med en ketchup-effekt?

Transport01. 08. 2022

Juli bød på endnu en måned med svigtende bilsalg, viser tal fra De Danske Bilimportører. Med mindre end 9.900 solgte biler, er det mere end 26 procent mindre end året før. Samlet over året indtil nu, har salget dykket med næsten 25 procent i forhold til 2021. Men måske er der håb forude, for det .

EU siger stop for fossile biler i 2035

Transport29. 06. 2022

I praksis vil det være umuligt at kunne købe en nye bil med benzin eller dieselmotor i 2035. Det står klart efter EU-landenes klima- og miljøminister indgik en aftale, der indeholder krav om, at alle nye biler fra 2035 skal reducere deres CO2-udslip med 100 procent i forhold til 2021. Det krav .

Danskerne foretrækker stadig benzin-udgaven fremfor den rene elbil

Transport29. 06. 2022

Trods den meget hype omkring elbiler, er det stadig benzinbiler, der vinder, hvis man skal vælge mellem de rene energiformer på den næsten bil. 27 procent foretrækker en benzinbil, 22 procent en elbil, mens bare 8 procent vil sætte nøglen i en af de ellers tidligere så populære dieselbiler. Det .

Vindglat superbil slår sine egen rekord

Transport27. 06. 2022

1.202 km på én opladning er drømmeland for de de fleste elbilister i dag, men at det kan lade sig gøre viste Mercedes med sin superbil Vision EQXX. På turen fra Sindelfingen i Sydtyskland til Silverstone i England endte forbruget på bare 8,3 kWh per 100 kilometer med en gennemsnitshastighed på 83 .

Tilmeld Nyhedsbrev


Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • KE Fibertec

    Klar med dokumentation til certificering efter BREEAM

  • KE Fibertec

    Effektiv og kondensfri luftfordeling i svømmehallen

  • Beckhoff Automation ApS

    Med integreret EtherCAT får du transparent net- og systemovervågning

  • Beckhoff Automation ApS

    EtherCAT i EXP-serien kombinerer for første gang IP67 beskyttelsesklasse med egensikre I/O´er

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS-transportsystem med innovativ No Cable Technology (NCT)

  • Beckhoff Automation ApS

    MX-System fra Beckhoff – tavlefri styring

  • Beckhoff Automation ApS

    Vil du øge effektiviteten i dit system?

  • Beckhoff Automation ApS

    Bruger du Machine Learning?

  • Spirax Sarco Danmark

    DBB ventiler: Kompakt design og hurtigere installation

  • Spirax Sarco Danmark

    Plug & Play løsning til vandudladere

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • El-lastbiler skal have en pantograf på taget

    10.08.2022

  • Er elveje vejen frem for elbilerne?

    08.08.2022

  • Virksomheder holder fast i firmabil – trods hjemmearbejde og corona

    08.08.2022

  • Trailerne har fået selskab af el-cykler

    03.08.2022

  • Tesla åbner også ladenetværket i USA

    03.08.2022

  • Er elbilen på vej med en ketchup-effekt?

    01.08.2022

  • EU siger stop for fossile biler i 2035

    29.06.2022

  • Danskerne foretrækker stadig benzin-udgaven fremfor den rene elbil

    29.06.2022

  • Vindglat superbil slår sine egen rekord

    27.06.2022

  • Trådløs opladninger nærmer sig – måske

    27.06.2022

  • “Flyvende” elektrisk speedbåd sætter næsten intet spor i vandet

    22.06.2022

  • Isover sætter strøm på p-pladsen

    20.06.2022

  • Danmark langt efter EU-mål om opladere – kun 3 kommuner opfylder anbefalingerne

    17.06.2022

  • Tesla-net er åbnet i Danmark

    17.06.2022

  • Nyt løfte fra Musk – Tesla er selvkørende næste år

    15.06.2022

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR