De er langt hurtigere end skibe og kan transportere større godsmængder billigere end fragtfly. Det handler om luftskibe, og om at de muligvis er på vej tilbage.
Visionen kommer fra amerikanske H2 Clipper. Deres luftskibe anvender brint til både at løfte skibe og i skibenes elmotorer, der får strøm fra brændselsceller.
H2 Clipper er en start-up, men som mener at have en god økonomisk business-case, da det på mange måder lander lige mellem skibet og flyet. Et luftskibs hastighed er op til ti gange hurtigere end et fragtskibs. Nyttelasten er 8-10 gange højere end et fragtflys.
Virksomheden har udregnet, at deres pris for at flytte et tons gods vil være mellem $0,177 til $0,247 per mile ( 1,6 km) i afstande mellem 1.000 til 6.000 miles – eller helt op til cirka 10.000 km. Det vil sige, at transportformen er langt billigere end fly og betragtelig hurtigere end skibe.
Og så har H2 Clipper yderligere et kort i ærmet. De kan lette og lande lodret, og kan komme helt tæt på godsets destinationssted – selvfølgelig forudsat, at der er plads til, at det kan lande.
Helt så ligetil er det dog ikke, og det skyldes en begivenhed den 6. maj 1937 i New Jersey, USA. Her brændte verdens hidtil største Zeppeliner, den brintfyldte Hindenburg, op på blot 32 sekunder. 36 af de 97 ombordværende mistede livet – det hele i øvrigt liverapporteret af den amerikanske journalist Herbert Morrison.
Det satte brat en stopper for alle flyvninger med Zeppelinere, og brintfyldte luftskibe er den dag i dag stadig forbudte i USA.
Det er H2 Clipper ganske klar over, men påpeger, at brintlagringsteknologi har gennemgået strenge tests i bilindustrien takket være brintbrændselscellekøretøjer, uden nogen registreret eksplosion til dato.
Virksomheden siger, at dette skyldes, at brints meget hurtige ekspansionshastighed betyder, at det typisk spredes for hurtigt til, at en eksplosion kan ske. Hvorvidt tilsynsmyndighederne vil blive overbevist, skal dog vise sig, for selv om det måske ikke kan eksplodere, er Hindenburg en af de katastrofer, som bare ikke vil gå i glemmebogen.