CO2-udledningen fra nye danske biler er hastig på vej ned, viser tal fra Bilstatistik.dk. På bare fem år er udledningen nærmest blevet halveret, fra 136 gram CO2/km til 77 gram/km.
Baggrunden skal bl.a. findes i det store salg af elbiler. I år har de elektriske biler udgjort over 30 procent af salget, og dermed har de en stor indvirkning på udledningstallet.
De er dog ikke ene om det. Også forbrændingsbilerne (ICE) er blevet mere effektive, og trækker dermed også i den positive retning.
– De nye biler – og særligt elbilerne – er vitale for at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne arbejder konstant på nye og effektive løsninger, og vi kan se på udledningstallene, at det virker. Vi er stolte over, at vores produkter er med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning og er en stor del af løsningen på at nå Danmarks ambitiøse klimamålsætninger. Vi bør derfor se på at ændre de kommende afgiftsstigninger på elbiler i 2026 så udviklingen kan fortsætte og klimamålene kan opfyldes, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Udledningstallene er opgjort efter EU’s Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) der bl.a. opgør udledningen fra biler under kørsel.
Tallene gælder for nye biler fra 2019 og frem, og ikke for hele den samlede danske bilpark, der rummer cirka 2,8 mio. personbiler.
Kilde: De Danske Bilimportører