
Den navnkundige engelske premierminister, Winston Churchill, fortalte engang, at han kun stolede på de statistikker, han selv havde manipuleret.
Og sådan kan nogen måske også have det med en opgørelse, der viser, at der i november er nyindregistreret flere elbiler end alle andre biltyper på det danske marked tilsammen.
Det er der reelt ikke – i hvert fald ikke, hvis man følger den vanlige officielle statistik, men hvis man ganske fiffigt medregner den omfattende import af brugte elbiler fra fx Tyskland, ser tallene bedre ud for de elektriske. I Tyskland gives der tilskud til elbiler, men efter 12 måneder kan de frit sendes ud af landet, og den trafik har mange danske bilforhandlere set som en god forretning – og mange danske bilkøbere ikke at forglemme.
Om man så pludselig kan medregne elbiler, der er mindst et år gamle i statistikken over nyindregistrerede, nye biler er nok en smagssag. Nye er de uomtvistelig ikke, men John Dyrby Paulsen, direktør i Dansk e-Mobilitet, mener ikke desto mindre, at de skal medregnes, hvis man skal have et retvisende billede af elbilsmarkedet her i landet.
Om andre biltyper eller andre handler på tværs af grænsen er medregnet for at gøre billedet komplet, vides ikke.
Egentlig behøver salget af de elektriske biler slet ikke den slags lånte fjer. Salget stormer nemlig af sted uden. Over 7.200 blev det til i november, hvilket er 44 procent af det samlede antal, reelle nysolgte biler, og de fleste eksperter vurderer, at vi ikke skal langt frem, før den officielle statistik viser et skifte fra sort til grøn.