Når der investeres i trafik er det ofte kortsigtet og uden den rette forankring og sammenhæng i forhold til transportens klimaudfordring.
Infrastrukturplanen tydeliggør, at vi brug for en sammenhængende national mobilitetsplan, lyder anbefalingerne i et nyt notat fra en arbejdsgruppe under IDA
By og land skal bindes bedre sammen med bæredygtig infrastruktur. Det kræver, at vi tænker vores mobilitet og transportadfærd meget mere sammen, end vi gør i dag.
Derfor anbefaler arbejdsgruppen, der arbejder med bæredygtig mobilitet, at Danmark skal have en national mobilitetsplan. Den skal gælde for hele Danmark og have fokus på byer, byudvikling, landzoner og den mobilitet, der skal binde hele landet sammen.
I dag planlægges trafikinvesteringer for kortsigtet og uden den rette strategiske forankring. Det, Danmark har brug for, er en grøn mobilitetsplan. Det, vi har fået med regeringens oplæg til en infrastrukturplan, er en liste med infrastrukturinvesteringer, hvor noget er godt og andet er skidt, men hvor vi samlet set ikke får lavet de investeringer, der skal bringes til 70 pct. reduktion og derefter videre til klimaneutralitet på den lange bane, siger Lene W. Hartmann, der er en del af bestyrelsen af IDA Trafik & Byplan.
Et af hovedargumenterne i notatet for at skabe en national mobilitetsplan er at sikre et redskab til en strategisk sammenhængende bæredygtig udvikling af mobiliteten i byer og på landet og ikke mindst sammenhængen mellem dem.
Vores samfund skal indrettes, så bæredygtige transportformer som gang, cyklisme og kollektiv transport i og mellem bycentre bliver det oplagte valg. En national mobilitetsplan skal bygge på konkrete tiltag, der vil skabe markante adfærdsændringer. Regeringen har talt om en grøn mobilitetsplan, men har lavet en investeringsplan – vi mener, at regeringen skal fastholdes på, at en grøn mobilitetsplan skal sikre, at fremtidens transport bliver bæredygtig og medvirker til 70 procents-målet. I oplægget til en infrastrukturplan er der sat 250 mio. kr. af til at gøre stationerne bedre, men det er nok begrænset, hvor langt man når med det. Men selvfølgelig skal stationerne også indgå i den samlede transport, siger Lene W. Hartmann.
Kilde: IDA