
Er elbiler noget skidt, når snestorme lukker motorveje med lange køer til følge. Sagaen om den lukkede E45 fik et slags viralt efterspil, da der opstod et rygte om, at 41 elbiler var løbet tør for strøm, og måtte hentes på fejeblade.
Men kan det virkelig passe, at så mange elbiler løb tør, eller var det bare misinformation i den til tider ophidsede debat om elbiler.
Elbiler har grebet mange blister om hjertet, og salget går stadig bedre og bedre. Ikke alle er dog tilhængere af de populære biler, og derfor blev et opslag om, at 41 elbiler løb tør for strøm og måtte hentes på fejeblad, flittigt delt og kommenteret. Enten med skadefryd hos dem, som stædig holder fast i den gamle fossil-teknik – eller med mistro hos dem, som faktisk har erfaring med elbiler.
Nu har mediet tjekdet.dk forsøgt at grave ned i, om elbilsteknikken er udfordret, når vinteren raser og man er fanget i en snestorm.
Her har de mere end svært ved at få genskabt et billede af de 41 elbiler, trods tjek hos fx diverse myndigheder. Ej heller hos de bilister, der rent faktisk var fanget i snestormen, var der opbakning til påstanden.
Der er dog heller ingen middelbar grund til at frygte for liv og sikkerhed, hvis man skulle havne i en tilsvarende situation. Ren teknisk er en elbil godt rustet til at stå stille. Den bruger lidt strøm til at holde varmen i kabinen, men det er faktisk ikke alverden. Varmeapparatet har typisk en effekt på cirka 2 kW – afhængig af bilstørrelse. Og så er det bare at have lommeregneren frem.
Kommer man til køen med 60 kWh på batteriet, og varmeanlægget har en effekt på 2 kW, kan man holde varmen i 30 timer. Det burde være nok for de fleste. Men naturligvis løber man tør for strøm til sidst – ligesom en fossil bil vil suge sin tank tom.
Kilde: Tjekdet.dk