Skiftet fra diesel til el indenfor den tunge trafik har været ramt af “hønen og ægget”. Ingen lastbiler før et ladenetværk, og intet ladenetværk før ellastbiler.
Nu forsøger Norlys og DFDS at sætte sig ved samme bord og udtænke en plan for, hvordan man kommer uden om hønen/ægget-problematikken.
Idéen er, at Norlys vil sætte ladestandere op på de lokationer, hvor DFDS har viden om, at de vil blive udnyttet makimalt. Det sikrer, at DFDS får adgang til flere lademuligheder, og giver samtidig Norlys en kundebase, der vil benytte ladestanderne.
– Vognmændene har tøvet med at investere i ellastbiler, fordi der manglede et effektivt ladenetværk, mens vi i Norlys og andre ladeoperatører ikke har kunnet forsvare at bygge et udbredt ladenetværk, før der var ellastbiler på markedet. Det løser vi med dette samarbejde, der betyder, at vognmændene er sikre på at kunne lade deres biler over hele landet, siger Ellen Trolle, direktør for Norlys’ ladestanderforretning.
I dag opsættes der ladestandere til personbiler i et sådan tempo, at man næsten bliver forpustet. Helt samme hastighed kommer det ikke til at ske til den tunge trafik, men udgangspunktet er også et andet. DFDS har i dag 15 ellastbiler i Danmark, og 10 til vil komme til inden udgangen af næste år.
På det tidspunkt vil Norlys have etableret mindst 10 nye ladestationer. Den første er allerede på vej, nemlig ved DFDS’ adresse ved Onsild i Hobro.
– Vores elektriske lastbiler spiller en nøglerolle i vores ambitioner om at reducere vores CO2-udledning fra vejtransport. Men vi er afhængige af, at ladeinfrastrukturen kommer på plads. Vi ønsker at fremme en mere lav-emissions transportsektor, og vi arbejder tæt sammen med vores kunder og vores leverandører i denne omstilling. Det er vores samarbejde med Norlys et godt eksempel på, siger Anders Christensen, der er VP-Nordic i DFDS logistikdivision.
Kilde: Norlys