
Verdens statsoverhoveder som vores egen Mette Frederiksen, kører rundt i pansrede biler. Det har hidtil betydet, at udvalget indenfor elbiler har været yderst begrænset.
Nu melder en af de klassiske statsbiler sig på banen i en pansret udgave. Det er BMW, som fortsætter arven fra den række af pansrede biler, der har været tilgængelige i mere 45 år fra det tyske mærke.
Det er fabrikkens topmodel indenfor elbiler, i7, der lanceres i den specielle BMW i7 Protection-variant.
Ligesom den fossile 7-serie, der sidste år blev lanceret med panser, er den bygget rundt om en selvbærende beskyttelsescelle. Der er pansrede døre, som for første gang er motoriserede, ekstra armering i undervogn og tag, samt sikkerhedsglas
Det ender ender op i en bil, der opfylder kravspecifikationerne til VR9-bil. Det er den næsthøjeste sikkerhedsniveau, civile køretøjer kan opnå. Skal man op på topniveau VPAM10, skal man bl.a. have andet sikkerhedsglas.
Folkene i bilen kan via et specielt intercom-system, opnå kontakt med folk udenfor, uden at åbne døre eller vinduer, bil har eget friskluftsystem og er endvidere udrustet med brandslukningsudstyr.
Bilens opbygning er justeret for at kompensere for den ekstra vægt, og bilen ruller på run-flatdæk, så den kan køre videre selv med punkterede hjul.
Elbilsdelen ligner den mere civile i7. Det vil sige to elmotorer fordelt på for- og bagakslen, 544 hk og et moment på 745 Nm.
Sådan ser en standard udgave af BMW i7 Protection ud – men den kan skræddersys med andre funktioner, hvis kunderne ønsker det.
Kilde: BMW