Opgør man samlet set udledningen fra de nyregistrerede biler i 2022, udleder de markant mindre CO2 end de gjorde for blot ganske få år siden, viser fra Bilstatistik.dk.
Her er det ikke overraskende elbilerne, som er den store årsag, selvom de traditionelle motorer, som efterhånden i stigende grad går under betegnelsen ICE (internal combustion engine), også bidrager.
Med 30.830 nye elbiler er salget af elbiler vokset med 23,8 procent i forhold til sidste år, og elbilerne har udgjort 20,8 procent af det samlede salg mod 12,9 procent 2021.
I 2019 var den gennemsnitlige udledning 136 gram pr. kilometer fra nyregistrerede biler, hvilket er et markant spring fra de 86 gram pr. kilometer, som nye biler i gennemsnit udledte i 2022. Det er en reduktion på 50 gram.
– Det er tydeligt, at nye biler – særligt nulemissionsbiler – bidrager markant til at reducere CO2-udledningen i Danmark. Bilproducenterne har i dag fokus på at udvikle ny teknologi inden for alle typer af biler, hvilket nu for alvor slår igennem, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Udledningstallene er opgjort efter EU’s Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP).
Kilde: De Danske Bilimportører/Bilstatistik