I dag ryger mellem 3.000-5.000 biler årligt på skrotpladsen, men det er ikke alle, som er så gamle, at de ikke kan hænge sammen. Nogle af dem, formentligt flere hundrede, havner på skrotpladsen af afgiftstekniske årsager, også kaldet reparationsgrænsen.
Hvis en skadet bil skal repareres for mere end 75 procent af bilens værdi, skal der betales ny registreringsafgift, hvilket i praksis betyder, at det aldrig sker.
Men det er en skidt idé, mener man hos SMVdanmark, der vil have ændret på ordningen, for beregning af reparationsværdien sker på baggrund af nye dele. Og nye reservedele er ofte så dyre, at reparationsudgiften skyder af sted med en sådan raketfart, at selv biler, der sagtens ville kunne repareres rent teknisk, ender på skrotpladsen
En højere reparationsgrænse løser to af vores tids helt store udfordringer. Den vil på én og samme tid afbøde forsyningskrisen og den store efterspørgsel på nye biler, mens den vil sikre en højere grad af genbrug og bedre udnyttelse af de ressourcer, vi allerede har produceret. Det er både godt for økonomien og for klimaet. Desuden vil det skabe flere arbejdspladser i Danmark frem for hos de udenlandske bilproducenter, siger Henrik Pedersen, formand for Autoudvalget i SMVdanmark
Han mener, at det ikke er bilerne, men derimod ordningen, som bør skrottes. Det samme bør skatteministeriets forældede beregningsmetoder, der står i vejen for mere genbrug af brugte dele.
Det giver jo ingen mening, at hele samfundet skriger på mere genbrug og cirkulær økonomi, mens reparationer af skadede biler skal opgøres med splinternye reservedele, selvom man sagtens kan bruge brugte reservedele. Det er en meget stor hindring for, at vi kan øge genanvendelsen indenfor autobranchen, påpeger han.
Ifølge Klimarådet udleder produktionen af nye biler (ekskl. batteri) typisk mellem 5,4 og 10,6 ton CO2, alt efter størrelse og type. Der er altså store CO2 besparelser at hente ved at levetidsforlænge biler. En analyse fra SMVdanmark viste sidste år, at der siden 2011 er skrottet ca. 50.000 biler med en levetid under 10 år. Godt 9.000 af dem har haft en levetid på under 5 år.
Kilde: SMVdanmark