I bedste Greta Thunberg look-alike stil, tager plasthelten Helgas eleverne i plastikhelteskolen med på en underholdende og lærerig rejse både frem og tilbage i tiden i et forsøg på at forstå problemerne med vores forbrug af engangsplastik, og for at finde de gode løsninger.
Det sker i nyt materiale fra netop Plastikhelteskolen.
Undervisningsmaterialet fokuserer på engangskulturen, og arbejder både med konkrete og mere abstrakte løsninger. Ud over plastikhelten Helga, der spilles af den 13-årige Juliane Elvers Bærentzen, møder vi elever fra Brønshøj skole og Repair Café Danmark. Derudover møder vis klimaambassadørerne Katja og Esmeralda fra Katrinedal skole i København, som tager konkrete løsningsforslag med til lokalpolitikerne på Københavns Rådhus.
Baggrunden for undervisningsmaterialet er den store interesse og bekymring for den globale plastikforurening blandt danske børn og unge.
Vi oplever en stor faglig interesse fra børn og unge, men vi oplever også en reel bekymring for, hvordan vi skal løse de klima og miljøproblemer, som plastik forårsager. Derfor er vi glade for, at kunne tilbyde et undervisningsmateriale, som både fokuserer på problemerne, men også peger på konkrete løsninger, som eleverne kan arbejde videre med, fortæller Louise Lerche-Gredal, adm. direktør i Plastic Change.
Formålet med undervisningsmaterialet er at skabe kritisk refleksion og bevidst handling hos eleverne på baggrund af en konkret samfundsmæssig udfordring, nemlig produktionen og forbrug af plastik. Eleverne vil blandt andet blive klogere på miljø og klimamæssige udfordringer og blive præsenteret for alternativer til ’brug og smid væk’-kulturen. Den ene del af materialet fokuserer på, hvad vi hver især kan gøre for at løse problemerne plastikforurening, og den anden del fokuserer på de udfordringer, som vi skal løse i fællesskab.
Undervisningsmaterialet er beregnet til faget Natur & Teknologi og Håndværk & Design på 5. og 6. klassetrin, og er tilpasset fagenes og klassetrinenes læringsmål. Det samlede materiale består af tekst, film, øvelser og en lærervejledning, og kan bruges i forbindelse med emneuger eller i forbindelse med projektopgaver og lignende.
Det er udarbejdet af miljøorganisationen Plastic Change med støtte fra A.P. Møller fonden.
Kilde: Plastic Change