Den franske dækkoncern, Michelin, har netop præsentere et nyt analyseredskab målrettet udfordringerne med de partikler, der kommer fra dæk og vej, når biler og lastbiler kører på vejene.
”Sample”, som det hedder, er et analysesystem til langt mere videnskabeligt at analysere de bittesmå dækpartikler, der slides af køretøjers dæk og af vejen under kørsel.
Fordelen ved den nye teknologi er, at den opfanger, sorterer, tæller og typebestemmer de fine partikler direkte fra dækkene med hidtil uset præcision. Det giver forskere og dækindustrien en helt nye metode til at foretage standardiserede analyser med høj reproducerbarhed.
På den måde skal den nye teknologi også være med til at bane vej for udviklingen af bionedbrydeligt dækmateriale.
EU-Kommissionen har netop godkendt den nye Euro7-norm, som inden for kort tid stiller lovkrav til omfanget af slidpartikler fra dæk og vej Europa.
Den nye regulering, som Michelin har været en stor fortaler for, bygger på sin egen testmetode til at kvantificere slidpartikler og måles i gram per kilometer per ton. Dæk og køretøjer, der ikke lever op til standarden, vil ikke længere kunne markedsføres.
Kilde: Michelin