Bilsalget går fremad i de skandinaviske lande i april. Mest fremad gik det her i landet, dog kun med en lille margin til det norske marked, mens Sverige halter betydeligt efter.
For mens nybilssalget steg med over 27 procent i Danmark og med en smule over 25 procent i det norske, var det kun på 4 procent i Sverige, hvis man sammenholder tal fra april ´23 med i år.
Elbilernes andel af bilsalget var ikke overraskende størst i Norge med en andel på 89,9 procent. Men sammenlignet med april sidste år har Danmark haft den største fremgang i andelen af elbiler af de skandinaviske lande.
I april 2023 udgjorde de eldrevne biler 28,7 procent af bilsalget, mens andelen i april 2024 var steget til 42,9 procent svarende en stigning på 14,2 procentpoint. I Norge var der også en lille stigning i elandelen, men der er jo snart heller ikke plads til at vokse mere.
Anderledes ser det ud i det svenske, hvor andelen af elbiler faktisk er faldet.
– Bilsalget fra april i Skandinavien tydeliggør, at de politiske tiltag har stor betydning for, hvor mange elbiler der kommer ud på vejene i de enkelte lande. Hvis elbilsalget fortsat skal vokse i Danmark måned for måned, er det vigtigt, at afgifterne holdes i ro, siger Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.
Kigger man på modelniveau, er der almindelig kendt for de fleste, at der ikke står en Tesla øverst her i landet. Det samme gør sig gældende i de andre lande. I Sverige er alt ved det gamle, fristes man til at sige, for her dominere Volvo ved at sidde på de tre øverste pladser. XC60 topper, XC40 er på 3. pladsen, og mellem de to er den nye lille Volvo XC30.
Og netop den model topper salgslisten i det norske. Modellen gør sig også godt her i landet, hvor den er på 2. pladsen.
Kilde: De Danske Bilimportører