De fleste kender nok at havne et en rød bølge i trafikken, hvor man, uden grund havner i det ene rød lyskurve efter den anden. Baggrunden er, at den voksende trafik styres i dag primært af lyssignaler med simple styringsalgoritmer, baseret på gamle paradigmer.
I fremtiden skal fremtidens lyskurve være styret at kunstig intelligens, der kan være med til at sikre et langt bedre flow, og give en mere effektiv trafikafvikling.
Udover at slippe for de røde bølger og give unødig kødannelse, vil det reducere energitabet i lyskrydset med hele 10 %
– Vi vil i projektet udvikle en model, der både kan forudsige mængden og typer af trafik og regulere trafikken på den mest optimale måde. Ved hjælp af smarte algoritmer og avanceret detektion vil lysreguleringen være i stand til at prioritere trafikken både efter fremkommelighed, energiforbrug og emissioner. Projektet vil undersøge, hvordan outputtet fra trafikmodeller skal justeres for at tage højde for regenerering i elbiler. Softwaremodulet, der skal udvikles, kan integreres i de styreapparater, der sidder i alle lyskryds. Og vil kunne forsinke eller helt forhindre energitunge infrastruktur-ombygninger, fortæller Anders Palm, Swarco Technology ApS
Swarco Technology ApS har netop fået grønt lys fra EUDP og modtager 1,90 millioner kroner til projektet, der samlet har et budget på 7,61 millioner kroner.
Kilde: EUDP/Energistyrelsen