Blandt mennesker er det blevet mere almindeligt. Hvis jeg skal fra København til Aarhus kan jeg jo ligeså godt tage en passager med.
Men hvorfor ikke tænke på samme måde, når det gælder gods?
Det har man også gjort hos STM Vinduer og Logistik Centralen. De kalder det for åben transport, og idéen er meget enkel.
Et åbent system betyder egentlig bare, at vi åbner for, at andre kunder, der har brug for at få transporteret deres gods til/fra områder nær STMs ruter, vil kunne få deres gods med på de lastbiler, der kører i forvejen. Det sparer tid, penge og brændstof for alle parter. Dette er kun muligt, fordi vi har kunder i hele landet, og vi derfor allerede kører i de områder, hvor STMs produkter skal leveres til, siger Logistik Centralens direktør, Morten Christiansen
Hidtil har STM Vinduer selv stået for transporten. Men siden den 1. marts har det været en opgave for Logistik Centralen, og åben transport. Det sparer brændstof og reducerer udslip af CO2, og det har ifølge Finn Methmann stor betydning. I forvejen har STM Vinduer en aftale om køb af grøn vindmøllestrøm med Langelands Elforsyning.
Nøgleordet for samarbejdet er den kvalitet og service, som Logistik Centralen står for og kan give os. Altså bedre service i form af højere leverings-frekvens og kortere leveringstider. Det har været altafgørende for os. Det er jo skrøbeligt gods, der skal transporteres, og derfor er det vigtigt, at transporterne kan gennemføres uden omlæsninger, forklarer administrerende direktør Finn Methmann, STM Vinduer.