• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

Transport19. 06. 2023 | Allan Malmberg

Selvkørende biler mangler fornemmelse for de sociale koder i trafikken

Transport19. 06. 2023 | Allan Malmberg

Foto: Freepik

Verdens bilfabrikker knokler med at få teknikken til at virke i de selvkørende biler, men måske mangler de noget, som er helt essentielt, når man bevæger sig rundt i den komplicerede trafik.

Det handler om de sociale koder, der sikrer, at man ret hurtigt kan finde ud af, om man skal køre frem eller ej. Det bygger ikke på input fra sensorer, men derimod fra de sociale interaktioner, som vi har trænet fra det øjeblik, vi lærer at gå.

Det viser ny forskning lavet på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

Forskerne har analyseret en række videoer af selvkørende biler i forskellige situationer i trafikken uploadet af brugere på YouTube. Resultaterne viser, at de selvkørende biler har særligt svært ved at forstå, hvornår de skal vige, og hvornår de skal køre, så trafikken bare glider.

– At kunne begå sig i trafikken bygger på langt mere end bare trafikregler. Sociale interaktioner som fx kropssprog spiller en stor rolle, når vi signalerer til hinanden i trafikken. Og her er de selvkørende biler bare ikke godt nok programmeret endnu. Derfor har de svært ved altid at forstå, hvornår de skal stoppe, og hvornår nogen stopper for dem, og det kan være både irriterende og farligt, siger professor Barry Alan Brown, der de sidste fem år har studeret de selvkørende bilers indtog på vejene.

Klikker man rundt på nettet er det let at finde historier og videoer, der skulle dokumentere, hvor fantastisk langt de selvkørende biler er kommet, men de fortæller langt fra hele sandheden.

Bilernes reelle præstationer er en velbevaret forretningshemmelighed fra virksomheder som Cruise og Tesla. Derfor har forskerne dybdeanalyseret 18 timer timers videomateriale fra YouTube filmet af civile entusiaster, som tester bilerne fra bagsædet.

Det er blevet til studiet The Halting problem: Video analysis of self-driving cars in traffic

Et af videoeksemplerne viser en familie på fire, der står ved fortovskanten på en villavej i USA. Der er ingen fodgængerovergang, men familien vil gerne krydse vejen. Da den selvkørende bil nærmer sig, sætter den farten ned, hvilket får de to voksne i familien til at vifte med hænderne som tegn til, at bilen bare skal køre forbi. Men i stedet for standser den selvkørende bil lige ud for dem og holder stille i 11 sekunder.

Da familien så begynder at gå over vejen, sætter bilen igen i bevægelse og får dem til at springe tilbage på fortovet, hvorefter personen på bagsædet ruller vinduet ned og råber: ”Undskyld, selvkørende bil!”.

– Situationen ligner det primære problem, vi fandt i vores analyse og demonstrerer de selvkørende bilers manglende evne til at forstå de sociale interaktioner i trafikken. Den selvkørende bil standser for ikke at ramme fodgængerne, men ender med at være ved at køre ind i dem alligevel, fordi den ikke forstår signalerne. Det kan ikke alene skabe forvirring og spildtid i trafikken, men også decideret farlige situationer, siger Barry Brown.

Udover de sociale udfordringer, kan naturen også sætte en stop for bilerne uden fører. Det kender man alt til i San Francisco. For nyligt opstod et større trafikkaos på grund af tåge.

– Tågen fik de selvkørende biler til at overreagere, standse og blokere trafikken, selvom tåge ellers er meget normalt i byen, fortæller Barry Brown.

De førerløse biler har været undervejs i en årrække, og der er ifølge Barry Brown postet mere end 40 mia. kr. efter dem. Alligevel laver de mange fejl, der både kan være farlige og ødelægge den ellers glidende trafik.

– Jeg tror, at en del af svaret er, ​​at vi tager det sociale element for givet. Vi tænker ikke over det, når vi sætter os ind i en bil og kører – vi gør det bare automatisk. Men når det så kommer til at designe systemerne, skal man beskrive alt det, vi tager for givet og bringe det ind i designet, siger forskeren og fortsætter:

– Bilindustrien kunne lære af at have en mere sociologisk tilgang. Forståelse af de sociale interaktioner, der er en del af trafikken, bør bruges til at designe selvkørende bilers interaktioner med andre trafikanter, på samme måde som forskning har hjulpet med at forbedre anvendeligheden af ​​mobiltelefoner og teknologi mere bredt, vurderer han.

Læs mere om studiet her

Kilde: Københavns Universitet

Skrevet i: Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

Transport27. 03. 2025

Som lovet - eller truet - har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA. Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning .

Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

Transport24. 03. 2025

Danmarks første taxiselskab udelukkende med elbiler, Viggo, er blevet solgt til Bolt. Her i landet vil mange kende Bolt for deres cykeludlejning, men globalt set er Bolt også kendt for bl.a. taxikørsel og biludlejning. De findes i 50 lande og 600 byer, så det er en stor spiller, som har meldt sin .

Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

Transport19. 03. 2025

Hidtil har der været Norge helt i front med Danmark som den hastige to´er. Men i februar var alle fire nordiske lande med på idéen om elbiler. Salget af elbiler har længe været en norsk paradenummer, og der er langt op for Sverige og Finland, der ligger på 35 og 33 procent mod det norske, hvor .

Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

Transport07. 03. 2025

Når statistikken viser, at 65 procent af alle solgte biler i februar var elbiler, gemmer der sig en artig lille overraskelse. For bliver tallene yderligere dissekeret, viser det sig, at især den private bilkøber i dag meget målrettet gåt efter en elbil. Når man kigger på privatandelen af de .

Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

Transport07. 03. 2025

Erkendt - det er ikke lutter elbiler, når Mobility Denmark siger, at der er 500.000 opladelige elbiler på de danske veje. For at komme helt derop, måtte de tage plug-in bilerne med. Trods det er næsten 75 procent af de 500.000 rene elbiler, og med det fremadstormende salg, vil den andel forskubbe .

Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

Transport26. 02. 2025

De fleste er enige om, at den tunge trafikmskal væk fra den traditionelle sorte diesel. Men om ma kan tage skridtet fra diesel til eli ét hop, fx til eksport-kørslen, er der mere diskussion om. Et alternativ som en overgangsordning kunne være biobrændstoffet HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), og .

Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

Transport26. 02. 2025

Det er langt fra ligegyldigt, hvilke dæk, lastbilerne ruller på, når de skal ud på de lange tur. Der kan være relativ store forskelle mellem de dårligste og bedste dæk set ud fra et klimasynspunkt. Hos Bridgestone har man Ecopia-dækserien, der har fået selskab af det nyeste dæk i serien, Ecopia .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

  • Beckhoff Automation ApS

    Kom godt i gang med machine vision med denne enhed

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelse for AC ladecontrollere: WLAN egenskaber og andre features

  • Beckhoff Automation ApS

    Enorm regnekraft med op til 64 kerner

  • Beckhoff Automation ApS

    Præcis måling af differentialsstrømme til omfattende netanalyser

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

  • Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

    26.02.2025

  • IoT-baseret kaffeløsning har markant reduceret CO2-udledning

    24.02.2025

  • Vokseværk hos Drivkraft Danmark – KK Partner er blevet medlem

    14.02.2025

  • ADP får 15,3 millioner kroner i støtte fra EU til etablering af landstrøm

    10.02.2025

  • Danskerne holder fast i elbilen og giver bilsalget en god start på året

    05.02.2025

  • Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

    29.01.2025

  • Norsk ladeoperatør melder sig under fanerne hos Drivkraft Danmark

    29.01.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik