• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

EnergiKlimanytTopTransport30. 10. 2023 | Allan Malmberg

Simpel proces ændrer slam til brugbar grøn olie – og første fuldskala-anlæg er klart næste år

EnergiKlimanytTopTransport30. 10. 2023 | Allan Malmberg

Snart kan vi tanke vores fly med slam fra spildevandsanlæg. Forskere fra Aarhus Universitet har siden 2015 arbejdet med teknologien, som nu for første gang skal testes i fuld skala i et demonstrationsanlæg i Fredericia. På billedet: Leendert Vergeynst og Williane Vieira Macedo. Foto: Henrik Olsen

Næste år kan man tappe såkaldt grøn olie fra et raffinaderi i Fredericia. Det er kulminationen på mange års forskning, at man kan ændre spildevandsslam til grøn olie.

Den grønne olie er så potent, at den kan erstatte den fossile olie i fly, tunge skibe og lastbiler.

– Den råolie, vi får ud af slammet minder meget om den fossile olie, vi kender, og den kan på samme måde raffineres til kerosen, som vi kan bruge til for eksempel flybrændstof. Det er dermed en teknologi, der kan få betydning for en mere klimavenlig transport, siger Patrick Biller, lektor ved Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.

Teknologien bag forvandlingen hedder hydrothermal liquefaction, eller blot HTL. Og den er baseret på et ganske simpelt princip. Man opvarmer slammet til 325 grader under et højt tryk og får derefter en råolie ud, som kan raffineres til forskellige typer af brændstof.

Samtidig tilbyder teknologien ifølge Patrick Biller en ny løsning på et væsentligt miljøproblem, fordi vi slipper for at deponere vores spildevandsslam på landbrugsjord.

– Vi ved, at slammet i mange tilfælde forurener vores landbrugsjord med en cocktail af tungmetaller, mikroplastik og medicinrester, som vi nu kan undgå, og det er en positiv sideeffekt af vores forskning, siger han.

I forsøgsanlægget, der er placeret i Foulum på AU Viborg, kan forskerne fra Aarhus Universitet i dag opnå et energiafkast fra spildvandsslam på cirka 340 procent. Det betyder, at energiindholdet i den færdige, grønne bio-råolie er mere end tre gange højere, end det kræver at producere den.

– Vores eksperimentelle erfaringer med at omdanne vådaffald fra spildevand til brændstof er meget positive, så vi har store forventninger til de næste skridt, hvor vi skal demonstrere, at teknologien også er effektiv ude i virkeligheden, siger Patrick Biller.

Selvom HTL i princippet er simpelt, kastede det også nogle udfordringer af sig. Slammet indeholder cirka 90 procent vand, og det vand, som man står tilbage med efter HTL, er ikke bare kulsort – det er også ekstremt forurenet.

– Det lignede sort kaffe og havde en 100 gange højere koncentration af giftige organiske komponenter. Vi var oprigtigt bekymrede, for at det var et problem, vi ikke kunne løse tilstrækkeligt effektivt, fortæller Leendert Vergeynst, adjunkt ved Institut for Bio- og Kemiteknologi ved Aarhus Universitet.

Leendert Vergeynst blev i 2019 hentet til Danmark for at hjælpe med at løse problemet. Siden har han opbygget en forskergruppe på Aarhus Universitet med speciale i mikrobielle vandrensningsteknologier, og i dag er de i fællesskab nået så langt, at de kan rense vandet fra HTL-anlægget med stor præcision.

De bakterier, som lever af blandingen af næringsstoffer og organisk materiale i det beskidte vand, vokser hurtigt og bliver til en klæbrig masse, som jævnligt skal fjernes. Forskerne er derfor allerede i gang med at undersøge, hvordan de kan bruge denne suppedas af bakterier til nyttige formål – måske kan det på sigt anvendes til produktion af bio-plast.

– Det, vi kalder forurenet vand, skal vi til at se som en værdifuld resurse med mange kulstofforbindelser. Vi har et kæmpe potentiale for at udnytte det bedre til nye og bæredygtige produkter. Vores håb er, at vi med fuldskalaprojektet i Fredericia kan blive meget klogere på, hvordan vi kan gøre det effektivt, siger Leendert Vergeynst.

Kilde: Aarhus Universitet

Skrevet i: Energi, Klimanyt, Top, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

Transport27. 03. 2025

Som lovet - eller truet - har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA. Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning .

Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

Transport24. 03. 2025

Danmarks første taxiselskab udelukkende med elbiler, Viggo, er blevet solgt til Bolt. Her i landet vil mange kende Bolt for deres cykeludlejning, men globalt set er Bolt også kendt for bl.a. taxikørsel og biludlejning. De findes i 50 lande og 600 byer, så det er en stor spiller, som har meldt sin .

Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

Transport19. 03. 2025

Hidtil har der været Norge helt i front med Danmark som den hastige to´er. Men i februar var alle fire nordiske lande med på idéen om elbiler. Salget af elbiler har længe været en norsk paradenummer, og der er langt op for Sverige og Finland, der ligger på 35 og 33 procent mod det norske, hvor .

Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

Transport07. 03. 2025

Når statistikken viser, at 65 procent af alle solgte biler i februar var elbiler, gemmer der sig en artig lille overraskelse. For bliver tallene yderligere dissekeret, viser det sig, at især den private bilkøber i dag meget målrettet gåt efter en elbil. Når man kigger på privatandelen af de .

Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

Transport07. 03. 2025

Erkendt - det er ikke lutter elbiler, når Mobility Denmark siger, at der er 500.000 opladelige elbiler på de danske veje. For at komme helt derop, måtte de tage plug-in bilerne med. Trods det er næsten 75 procent af de 500.000 rene elbiler, og med det fremadstormende salg, vil den andel forskubbe .

Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

Transport26. 02. 2025

De fleste er enige om, at den tunge trafikmskal væk fra den traditionelle sorte diesel. Men om ma kan tage skridtet fra diesel til eli ét hop, fx til eksport-kørslen, er der mere diskussion om. Et alternativ som en overgangsordning kunne være biobrændstoffet HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), og .

Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

Transport26. 02. 2025

Det er langt fra ligegyldigt, hvilke dæk, lastbilerne ruller på, når de skal ud på de lange tur. Der kan være relativ store forskelle mellem de dårligste og bedste dæk set ud fra et klimasynspunkt. Hos Bridgestone har man Ecopia-dækserien, der har fået selskab af det nyeste dæk i serien, Ecopia .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

  • Beckhoff Automation ApS

    Kom godt i gang med machine vision med denne enhed

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelse for AC ladecontrollere: WLAN egenskaber og andre features

  • Beckhoff Automation ApS

    Enorm regnekraft med op til 64 kerner

  • Beckhoff Automation ApS

    Præcis måling af differentialsstrømme til omfattende netanalyser

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

  • Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

    26.02.2025

  • IoT-baseret kaffeløsning har markant reduceret CO2-udledning

    24.02.2025

  • Vokseværk hos Drivkraft Danmark – KK Partner er blevet medlem

    14.02.2025

  • ADP får 15,3 millioner kroner i støtte fra EU til etablering af landstrøm

    10.02.2025

  • Danskerne holder fast i elbilen og giver bilsalget en god start på året

    05.02.2025

  • Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

    29.01.2025

  • Norsk ladeoperatør melder sig under fanerne hos Drivkraft Danmark

    29.01.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik