
Skibe brænde typisk en masse olie af for at komme frem. Det danner en masse varme, der hidtil bare er gået tabt, men en ny enhed fra Alfa Laval, E-PowerPack, kan anvende spildvarmen til at danne elektricitet.
Og der er masser af varme at tage af. Overskydende varme fra blandt andet udstødningsgas tegner sig for halvdelen af energien fra forbrændt brændstof på et skib.
E-PowerPack er en alt-i-en-enhed, som kan implementeres på eksisterende skibe, og som kan forbedre et fartøjs energieffektivitetsindeks (EEDI/EEXI) og kulstofintensitetsindikator (CII) ved at omdanne overskudsvarme fra eksempelvis udstødningsgas til elektricitet.
Ved at udnytte energi, som ellers blot ville være gået tabt, kan rederierne både spare penge på deres brændstofforbrug, styrke deres miljøprofil og forblive konkurrencedygtige, når reglerne omkring emissioner strammes, forklarer Lars Skytte Jørgensen, Vice President for teknologiudvikling i Alfa Lavals marinedivision.
Teknologien, der bruges i processen, er såkaldt Organic Rankine Cycle (ORC) teknologi, som omdanner den overskydende varme fra varmekilder fra 75 grader og op til 550 grader til ren elektrisk strøm.
E-PowerPack kan bruges til alle typer store skibe som tankere, krydstogt- og containerskibe og fungerer med alle typer brændstof. Det er således en løsning, som nemt kan implementeres i rederiernes eksisterende flåder, men som også vil kunne bruges til fremtidens CO2-neutrale brændstoffer som metanol og ammoniak, siger Lars Skytte Jørgensen.
Kilde: Alfa Laval