Danmark kommer til at opfylde EU-kravet om, at der maksimalt må være 60 km mellem ladepunkterne på hovedvejnettet. Det står klart efter forligskredsen bag Infrastrukturaftale 2035 har smidt 313 mio. kr. efter udbygningen af ladenettet til den tunge trafik.
Midlerne kommer over i regeringens 370 mio. til samme formål.
I alt betyder det, at der i de kommende år skal bygges 25 ladeparker, der tilsammen vil rumme 175 ladepunkter målrettet ellastbiler frem mod 2030.
Ifølge Transportministeriet vil kapaciteten til omstillingen af den tunge vejtransport dermed ligge et godt stykke over den forventede udvikling i antallet af ellastbiler.
Langt den største del af fremtidens ladebehov vil blive dækket af depotladning i den enkelte virksomhed. Ladeparkerne er derfor placeret, hvor behovet er størst og trafikstrømme samles samtidig med, at lokationerne sikrer, at chaufførerne aldrig har længere end de 60 kilometer til en lynlader på hovednettet, som EU kræver
De første fem ladeparker skal åbne i 2025 og placeres langs større motorveje i området omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. Endvidere åbner Sund & Bælt i 2025 en ladepark ved Nyborg. De øvrige 20 ladeparker vil løbende blive åbnet frem mod 2030.
Etableringen af ladeparkerne vil ske ved statslige udbud, hvor private virksomheder kan afgive tilbud på anlæg af ladeparker i konkurrence på markedsvilkår. Vejdirektoratet er allerede i gang med planlægningen af de første fem ladeparker, der bl.a. indebærer en markedsdialog, der skal danne grundlag for en udbudsstrategi.
Kilde: Transportministeriet