Trådløs opladning mens man kører er en våd drøm for mange elbilsejere. Og måske er teknikken ikke helt så langt væk – og så alligevel.
Det er Stellantis – dem med Fiat, Peugeot, Citroen, Opel, Chrysler og en masse andre – som har fremvist et system, som kaldes for Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT)
DWPT-systemet består af spoler, der er placeret under vejoverfladen, og overfører strøm til en trådløs modtager monteret på bunden af en bil, bus eller lastbil. Det er ikke første gang, at der arbejdes med trådløs opladning, men hidtil har der været forskellige udfordringer. Bl.a. en perfekt lineær placering mellem spoler og bil.
Stellantis har opbygge en cirka 1 km lang rundstrækning, og her var ladesystemet kraftfuldt nok til at holde en Fiat 500e med strøm – i motorvejshastighed.
Ifølge virksomheden var opladningen, der er baseret på jævnstrøm, ligeså kraftig, som den man ser på en hurtiglader, og det skulle være kraftigt nok til, at elbiler med dette system ikke behøver forlade vejen for at lade.
Det lyder forjættende med spoler i hele motorvejsnettet, men det er trods alt en fremtidsvision, lyder det fra Stellantis.
I stedet er systemet mere oplagt til infrastrukturhubs såsom havne eller lufthavne, hvor køretøjer kører ensartede afstande på fastlagte ruter.
Kilde: Carexpert.com