
Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark viser, at transportområdet har knækket kurven. Trods der blev kørt flere kilometer i 2024, er udledningen af CO2 faldet.
Det fald kan tilskrives primært én ting – den øgede elektrificering.
Elektrificeringen af transporten er i fuld gang. I begyndelsen af 2025 valgte 80 % af private bilkøbere elbil, og på leasingmarkedet var det hele 86 %. Drivkraft Danmarks medlemmer har udbygget et landsdækkende net af lynladestationer med over 2000 ladepladser, der gør det nemt at lade – både i by og på land.
– Det er fantastisk at se, at kurven nu endegyldigt er knækket. Branchen arbejder benhårdt for den grønne omstilling af transporten, og her viser det hårde arbejde nu virkelig resultater. Vores medlemmer investerer fortsat milliarder i elektrificering, og derfor ved vi med sikkerhed, at CO2-udledningen fra transporten vil fortsætte nedad, siger Jacob Stahl Otte, adm dir. for Drivkraft Danmark.
Selvom elektrificeringen af den tunge trafik endnu er i sin vorden, går det den rigtige vej, påpeger han, også selvom der er snublesten.
– Vi skal have endnu flere lastbiler til at køre på el, men mange vognmænd er stadig usikre – og med god grund – for det er en stor investering. Derfor lancerede Drivkraft Danmark for nyligt viden-portalen eltiltrucks.dk, som giver gode råd og viden til de mange vognmænd, der overvejer, om deres næste investering skal være en ellastbil, siger Jacob Stahl Otte.
Drivkraft Danmarks medlemmer har som mål at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport i 2030.
Men der er også trusler mod den grønne omstilling af transporten. Danmark står, ligesom resten af Europa, overfor store udfordringer med at sikre, at energien til transporten er både grøn, økonomisk overkommelig og kan leveres med høj forsyningssikkerhed.
– Vi må ikke gå på kompromis med den grønne omstilling, selv om vi ser stor geopolitisk usikkerhed. Vores medlemmer har altid kunnet navigeret i kriser, og det kan vi også denne gang, uden af gå på kompromis med klima og forsyningssikkerhed, understreger Jacob Stahl Otte.
Kilde: Drivkraft Danmark