
V2G er elbilssprog for Vehicle-to-Grid, altså at en elbil basalt set bliver et slags batteri, der kan sende strømmen tilbage til nettet.
Endnu er det fremtidsmusik. Det kræver bl.a. både en elbil og en lader, der kan håndtere V2G, og endnu er det yderst småt med bilmodeller, der kan det. Også på opladerfronten skal man kigge godt efter, men de begynder at dykke op. Dog ender de første formentligt i diverse forskningslaboratorier.
Fremtidsudsigterne er der dog ingen fejl på, for batterikapaciteten i de største elbiler er efterhånden voldsom, og kan på sigt, med den rette styring, være med til at stabilisere nettet.
Ud over de rent tekniske udfordringer, kan der være en garanti-problematik. I dag er garantien på batteriet bundet op på antal kørte kilometer set over tid. Men hvis elbilen også skal fungere som batteri for nettet, vil producenterne risikerer at stå med nedslidte batterier langt tid før de når kilometergrænsen.
V2G er den mest avancerede mulighed, elbiler kan have, udover bare at være elbil. V2L (Vehicle-to-Load) er den mest simple. Den ses allerede i dag på flere og flere biler. Det betyder, at bilen kan drive almindelige 230 volts husholdningsmaskiner. Næste step er V2H (Vehicle-to-Home), hvor bilen erstatter de batterier som kendes i nogle solcelle-anlæg.
Fx vurderer Ford, at deres store pick-up, F-150 Lightning, der har et 155 kWh-batteri, kan holde et standardhjem gående med strøm i tre dage.