Vores bekymring for klimaet rækker ikke længere end til den næste flyrejse. Her må bekymringen steppe til side, viser en undersøgelse fra luftfartsselskabet KLM.
For selvom vi tilsyneladende bekymrer os for klimaforandringerne, vil 85 procent af danskerne ikke stoppe med at flyve – trods de negative klima-konsekvenser. I øvrigt er hverken nordmændene eller svenskerne meget bedre. Heller ikke her er man parat til at droppe de klima-skadelige fly
Baggrunden er blandt andet, at der intet alternativ er til fly-rejsen. Især ikke på de længere distancer.
– Derfor er vi nødt til at arbejde aktivt på at reducere klimapåvirkningen fra fly. Det handler om samarbejde, innovation og indfasning af SAF (Sustainable Aviation Fuel) så hurtigt som muligt, siger Maria Hagelberg, marketing manager at AirfranceE and KLM in the Nordics.
Allerede i dag kan man faktisk tilføje SAF, når man køber sine biletter, men det er ikke et valg, der er særligt udbredt. Om det skyldes manglende lyst til at betale eller manglende viden er uklart. En mindre del, 23 procent, bruger faktisk midler til at støtte klimakampen. 11 procent køber SAF, mens 12 bidrager til genplantning af skov.
Selvom SAF således kun udgør et beskedent valg, er det vejen frem, påpeger Anita Wagner Feddersen, salgsdirektør i Danmark for Airfrance og KLM.
– Udfordringen med SAF er, udover reguleringer, at det er dyrere end konventionelt flybrændstof og indtil nu produceres i begrænsede mængder. Hvis vi i fællesskab i branchen øger efterspørgslen efter SAF, vil det stimulere til yderligere investeringer i området, produktionen vil stige og priserne falde. Det er nøglen til mere bæredygtig luftfart i nær fremtid, påpeger hun.
Den nordiske undersøgelse afslører, at danskerne er mest villige (68 procent) til at hæve pengepungen frem, hvis man skal flyve bæredygtigt. Her sakker Sverige (56) og Norge (47) noget efter.
Til gengæld er det blot 34 procent af danskerne, der interesserer sig for klimapåvirkningen fra flyrejser. Her ligger vi bunden, mens Sverige indtager førstepladsen (46).
Kilde: Airfrance/KLM