• OM KLIMAFOKUS
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

KlimaFOKUS

Fokus på klimateknologi

  • Byggeri
  • Energi
  • Forskning
  • Fødevarer
  • Produktion
  • Transport
  • Klimanyt

EnergiTopTransport21. 10. 2024 | Allan Malmberg

Vi bør have fokus på LEV´erne – de kan sænke CO2-udledning og frigøres os mere fra Kina

EnergiTopTransport21. 10. 2024 | Allan Malmberg

Foto: Freepik

Elbilen er i fokus, når der tales om elektrificeringen af den personlige transport. Den er da også vigtig, men EU og medlemslandene kan med fordel også kigge på de såkaldte LEV´er, (Light Electric Vehivles) – lette eldrevne køretøjer, som elcykler og elscootere og elmotorcykler.

I en ny rapport udført af EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy, fremgår det, at 2-3 procent af EU’s forventede batteriproduktionskapacitet er tilstrækkeligt til de over 25 millioner lette elektriske køretøjer (LEV’er), som forventes at køre på de europæiske veje inden 2030.

Fordi de netop er lette, bruger de langt mindre strøm end bilerne. De vil kunne reducere CO2-udledninger med 30 millioner ton.

Efterspørgslen er allerede ved at stige. Med ca. 10 millioner solgte LEV-enheder i form af elcykler, elscootere og elmotorcykler er det tydeligt at de hurtigt er ved at blive en integreret del af moderne mobilitet i byerne, og forventningen er, at efterspørgslen på LEV-batterier tredobles inden 2030 og derefter fordobles yderligere frem mod 2040.

Rapporten peger på, at ved at skifte fokus i Europas planlagte batteriproduktionskapacitet til LEV’er kan man reducere behovet for at importere kritiske råmaterialer som lithium, kobolt og nikkel fra lande uden for EU, især fra Asien.

Der er foretaget et estimat over, hvor meget batterikapacitet, elbilerne vil lægge beslag på i 2030 og 2040. Det går fra 317 GWh (2030) og op til små 700 GWh i 2040.

Den samme øvelser er foretaget for LEV´erne, men her er behovet markant mindre. 36 GWh i 2030 og 71 i 2040.

Det betyder, at en allokering af den samlede kapacitet til LEV’er vil kræve 10-30 gange færre kritiske metaller end elbiler. Selv om der allerede er batteriproduktion i Europa, er den primært fokuseret på elbiler, mens 95 procent af LEV-batterier stadig importeres fra Asien på grund af billigere produktion og etablerede forsyningskæder der.

Som det ser ud nu, kommer en lokal LEV-batteriproduktion i Europa ikke uden øget støtte fra EU og medlemslandene.

Læs hele rapporten fra EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy her

Kilde: EIT Urban Mobility og EIT InnoEnergy

Skrevet i: Energi, Top, Transport

Seneste nyt fra redaktionen

Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

Transport07. 04. 2025

Elektriske betonbiler er, om ikke hverdag, så i hvert fald ved at finde vej ind på markedet. Nu lancerer Unicon præsenterer i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik verdens første fuldt elektriske betonbil med transportbånd. Dermed kommer den eldrevne betonbil tæt på det, som er .

Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

Transport31. 03. 2025

Når en bil får en skade, er det normal kutyme at skifte delen ud med en ny del - hvad enten det er en mekanisk komponent eller en karosseridel. Ifølge en undersøgelse foretaget af British Association for Vehicle Recycling har udarbejdet for det tyske forsikringsselskab, Allianz er det dog hveken .

Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

Transport27. 03. 2025

Som lovet - eller truet - har den amerikanske præsident indfør 25 procent told på alle biler, der ikke er produceret i USA. Mens tolden, der efter planen skal træde i kraft i næste uge, vil få konsekvenser for bilindustriens forsyningskæder og produktionsstrategier, vil den i stor udstrækning .

Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

Transport24. 03. 2025

Danmarks første taxiselskab udelukkende med elbiler, Viggo, er blevet solgt til Bolt. Her i landet vil mange kende Bolt for deres cykeludlejning, men globalt set er Bolt også kendt for bl.a. taxikørsel og biludlejning. De findes i 50 lande og 600 byer, så det er en stor spiller, som har meldt sin .

Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

Transport19. 03. 2025

Hidtil har der været Norge helt i front med Danmark som den hastige to´er. Men i februar var alle fire nordiske lande med på idéen om elbiler. Salget af elbiler har længe været en norsk paradenummer, og der er langt op for Sverige og Finland, der ligger på 35 og 33 procent mod det norske, hvor .

Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

Transport07. 03. 2025

Når statistikken viser, at 65 procent af alle solgte biler i februar var elbiler, gemmer der sig en artig lille overraskelse. For bliver tallene yderligere dissekeret, viser det sig, at især den private bilkøber i dag meget målrettet gåt efter en elbil. Når man kigger på privatandelen af de .

Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

Transport07. 03. 2025

Erkendt - det er ikke lutter elbiler, når Mobility Denmark siger, at der er 500.000 opladelige elbiler på de danske veje. For at komme helt derop, måtte de tage plug-in bilerne med. Trods det er næsten 75 procent af de 500.000 rene elbiler, og med det fremadstormende salg, vil den andel forskubbe .

Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

Transport26. 02. 2025

De fleste er enige om, at den tunge trafikmskal væk fra den traditionelle sorte diesel. Men om ma kan tage skridtet fra diesel til eli ét hop, fx til eksport-kørslen, er der mere diskussion om. Et alternativ som en overgangsordning kunne være biobrændstoffet HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), og .

Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

Transport26. 02. 2025

Det er langt fra ligegyldigt, hvilke dæk, lastbilerne ruller på, når de skal ud på de lange tur. Der kan være relativ store forskelle mellem de dårligste og bedste dæk set ud fra et klimasynspunkt. Hos Bridgestone har man Ecopia-dækserien, der har fået selskab af det nyeste dæk i serien, Ecopia .

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Gemina Termix

    Gemina Termix klar til VVS’25

  • Beckhoff Automation ApS

    XTS EcoLine motormodul: Ny tilføjelse til det intelligente transportsystem

  • Beckhoff Automation ApS

    Bliv bachelor i Mekatronik og Automation – med løn

  • Beckhoff Automation ApS

    TwinCAT Vision udvidet med flere funktioner og optioner

  • Phoenix Contact A/S

    Sikre forbindelser til energilagringssystemer

  • Beckhoff Automation ApS

    Kom godt i gang med machine vision med denne enhed

  • Phoenix Contact A/S

    Funktionsudvidelse for AC ladecontrollere: WLAN egenskaber og andre features

  • Beckhoff Automation ApS

    Enorm regnekraft med op til 64 kerner

  • Beckhoff Automation ApS

    Præcis måling af differentialsstrømme til omfattende netanalyser

  • Beckhoff Automation ApS

    Beckhoff på Hannover Messen

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Eldreven betonbil udstyret med transportbånd – med til at sænke byggeriets CO2-tal

    07.04.2025

  • Brugte reservedele til bilreperation er godt for både klima og pengepung

    31.03.2025

  • Trumps nye toldsatser på biler rammer i første omgang kun med begrænset effekt i Danmark

    27.03.2025

  • Taxiselskabet Viggo solgt til stor platform for delemobilitet – Bolt

    24.03.2025

  • Nu stiger salget af elbiler i hele Norden – Sverige og Finland oplever pæne stigninger

    19.03.2025

  • Salget af elbiler bliver drevet af de private – her vælger 80 procent en elbil

    07.03.2025

  • Markant milepæl er nået – en halv million biler på de danske veje er opladelige

    07.03.2025

  • Alternativet til at køre på sort diesel er ikke nødvendigvis strøm – hvad med HVO

    26.02.2025

  • Bedre dæk giver mindre udledning af CO2 og et længere kilometerantal for dækkene

    26.02.2025

  • IoT-baseret kaffeløsning har markant reduceret CO2-udledning

    24.02.2025

  • Vokseværk hos Drivkraft Danmark – KK Partner er blevet medlem

    14.02.2025

  • ADP får 15,3 millioner kroner i støtte fra EU til etablering af landstrøm

    10.02.2025

  • Danskerne holder fast i elbilen og giver bilsalget en god start på året

    05.02.2025

  • Vi holder fortsat foden fra speederen – årsag kan være vane eller spareiver

    29.01.2025

  • Norsk ladeoperatør melder sig under fanerne hos Drivkraft Danmark

    29.01.2025

Alle nyheder ›

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik