1.202 km på én opladning er drømmeland for de de fleste elbilister i dag, men at det kan lade sig gøre viste Mercedes med sin superbil Vision EQXX.
På turen fra Sindelfingen i Sydtyskland til Silverstone i England endte forbruget på bare 8,3 kWh per 100 kilometer med en gennemsnitshastighed på 83 kilometer i timen. Tidligere år kørte den samme bil lige over 1.000 på en opladning – det var rekorden dengang.
Mens forårets rekordtur bød på kulde og stejle stigninger, var tæt trafik og udendørstemperaturer på mere end 30 grader blandt de største udfordringer undervejs på sommerens rute, som tog 14 timer og 30 minutter at gennemføre.
En af de store hemmeligheder er det ekstrem vindglatte karrosseri. Det har en såkaldt luftmodstandskoefficient på bare 0,17 er Mercedes. Netop det tal er vigtigt. Hver gang hastigheden fordobles, firdobles vindmodstanden. Det har ikke så stor betydning ved de lave hastigheder, men man skal ikke langt over landevejshastighed, før det spiller en stor rolle – og helt afgørende, når man triller ind på motorvejen.
0,17 er et stykke under mere almindelige biler, mens fabrikkens egen store elbil, EQS, kan bryste sig af 0,20, rekord blandt serieproducerede biler.
Den hypereffektive elektriske drivline generer minimal overskudsvarme, og det betyder blandt andet, at kølingsmodulet er reduceret i både størrelse og vægt, mens dynamiske luftpaneler og et særligt pumpesystem sikrer optimal driftstemperatur med minimalt energiforbrug.
Selv bilens klimaanlæg er optimeret til det yderste, og til trods for at varmepumpen leverede kølig luft til kabinen i mere end otte timer undervejs, var forbruget stort set uden betydning for den samlede rækkevidde.
Turen sluttede på den legendariske racerbane Silverstone, hvor Formel E-kører Nyck de Vries fik lov at vride de sidste kilometer ud af batteriet over 11 laps, hvor hastigheden nåede op på bilens maksimale 140 kilometer i timen.
Kilde: Mercedes