Cirkulær økonomi er også god økonomi, mener man hos den svensk/kinesiske bilproducent, der senest i 2040 vil overgå til cirkulær økonomi og lukkede materialekredsløb.
Øvelsen vil give en årlig besparelse på 1 mia. svenske kroner og mindske CO2-udslippet med 2,5 mio. tons om året allerede fra 2025.
De lukkede materialekredsløb gælder for emissionstunge materialer som stål og aluminium samt genproducere, reparere, genbruge og renovere reservedele.
Volvo Cars er bevidst om, at for at blive en virksomhed med cirkulær økonomi inden udgangen af 2040 skal samtlige enkeltdele i bilerne designes, udvikles og produceres til både brug og genbrug, enten af virksomheden eller dens underleverandører.
Ved at fokusere på ressourceeffektivitet og bibeholdelse af den værdi der skabes i materialer og komponenter så længe som muligt i løbet af livscyklussen, ønsker virksomheden at optimere brugen af materialer, komponenter og biler og derved eliminere affald. Dette vil medføre økonomiske besparelser og nye indtægtsstrømme samt reducere miljøpåvirkningen betragteligt.
Allerede nu genfremstiller Volvo Cars enkeltdele som gearkasser og motorer for at opnå bedre materialeudnyttelse og reducere emissioner. I 2020 blev ca. 40.000 dele genfremstillet, hvilket gav en besparelse på næsten 3.000 ton CO2-emissioner.
Inden udgangen af 2025 sigter Volvo Cars mod en fordobling af disse aktiviteter. For at sikre at værdifuldt materiale kan holdes i omløb, genanvendte virksomheden sidste år 95 procent af sit produktionsaffald, herunder 176.000 t stål, hvorved man undgik dannelsen af næsten 640.000 ton CO2.
I 2020 blev Volvo Cars medlem af Ellen MacArthur Foundation, som er verdens førende netværk for cirkulær økonomi.