
Volkswagen kommer tættere og tættere på målet om at blive et elbilsselskab. I løbet af de næste par år vil koncernen således kaste cirka 460 mio. euro ind i moderfabrikken i Wolfsburg med det formål at gøre den mere effektiv til produktion af elbiler.
Investeringen falder sammen med produktionen af den faceliftede ID 3, der var VW-gruppens første egentlige elbil, og den første, som står foran en fornyelse.
Ikke bare i form af kosmetiske ændringer, men også ved, at den bliver bygget på den såkaldte MEB+ platform. Platformen var koncernens første dedikeret elbilsplatform, og når den får et + bagved, betyder det bl.a. hurtigere opladning og længere rækkevidde.
Den ventes dog ikke at få en lang levetid. Ude i horisonten venter den nye såkaldte superplatform Scalable Systems Platform, eller blot SSP. Den ventes at skulle erstatte alle de nuværende – og dem er der faktiske nogle stykker af; MQB, MLB Ice, MSB, MEB og PPE.
Når SSP for alvor kommer i spil, forventes det, at den i løbet af dens levetid vil have lagt bund til mere end 40 mio. elbiler fra koncernens forskellige mærker. Og det er lige fra relativ billige og små elbiler fra VW, Seat og Skoda til de hurtigste Audi og Porsche-modeller.
Kilde: VW