De færreste vil nok forbinde dæk og sojaolie med hinanden, men det slkal vi måske vende os til.
Det er dækproducenten Goodyear, der vil fortage skiftet væk fra den fossile olie og over til et vedvarende materiale.
Ved at benytte sojaolie kan Goodyears brug af råoliebaserede olier reduceres med op til 83 millioner liter om året. Virksomhedens gummiblandinger er samtidig lettere at blande med de polymerer, der bruges i formuleringen. Og dette betyder så igen, at både energiforbrug og drivhusgasser kan reduceres i dækproduktionen. Derved bidrager ændringen til at nå Goodyears mål om at reducere disse gasser med 25 procent i 2023.
Når sojabønner, som er et biobaseret materiale, der stort set kan bruges som andre olier, kommer fra ansvarlige leverandører, kan Goodyear opfylde sit mål om fuldstændigt at erstatte råoliebaserede olier i sine produkter i 2040. Denne mission har ovenikøbet fået en imponerende start, da forbruget af sojaolie steg med 90 procent i 2019, forud for målet på 25 procent i slutningen af 2020.
Hvorfor sojaolie? Da det er en vegetabilsk olie, ændres den fra et gummilignende stof til glas ved en meget lav temperatur. Derved bliver det perfekt til at afbalancere dækegenskaberne under våde forhold og ved vinterkørsel.
At anvende plantebaseret olie i dækproduktionen er slet ikke så fremmede. I EMEA-regionen bruges der solsikkeolie i Goodyear EfficientGrip Performance 2.
Goodyears mål om fuldstændig udskiftning af råoliebaserede olier i 2040 viser innovativ tænkning såvel som engagement i mere bæredygtige arbejdsmetoder, der ikke kun har en positiv indvirkning på miljøet, men også på dækegenskaberne.