Bil-branchen havde det ikke nemt under corona-krisen, og når bilbranchen har knaster, smitter det af på rigtig mange underleverandører. Det kunne man mærke hos en af de største. Bosch, der trods det klarede sig gennem 2020.
En del af forklaringen er omlægningen til elbiler. Her kom der ordre ind for 7,5 mia. euro. En forretning der ventes t vokse i takt med, at flere og flere lader frem for at tanke. Og især den tyske bilindustri er kommet stadig mere med på den front.
Bag alle tallene gemmer der sig en anden klimanyhed, som blev lidt overskygget af de mange negative historier. Alle Bosch-lokationer, og dem er der 400 af, har været CO2-neutrale siden foråret 2020.
Ifølge interne beregninger blev Bosch den første globale industrielle virksomhed, der opnåede klimaneutralitet i foråret 2020 – tidligere end forventet og mere omkostningseffektivt end planlagt, lyder det fra koncernchef for Bosch, Volkmar Denner i en pressemeddelelse
Et fokus for Bosch er nye og forbedrede tekniske løsninger til fremtidens bæredygtige mobilitet. Virksomheden har allerede investeret 5 milliarder euro i elektriske drivlinjer. Og i år bruger Bosch 700 millioner euro på at udvikle elektriske mobilitetsløsninger inklusive brændselsceller. Det er næsten 40 procent mere end sidste år.
I overskuelig fremtid bliver elektromobilitet en af Boschs kerneforretninger. Vores mål er at blive markedsleder inden for elektromobilitet til batteri- og brændselscelledrevne køretøjer, fastslår Denner.
Kilde: Bosch